بررسی مقایسه ای اثر ضددرد والرین و مفنامیک اسید بر دیسمنوره اولیه

چکیده:
مقدمه
دیسمنوره اولیه، یکی از شایعترین شکایت زنان در دوران تولیدمثل و بلوغ است. بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک حدود نیمی از زنان جوان از دیسمنوره رنج می برند. در حال حاضر بسیاری از مردم از درمان های آلترناتیو و سنتی مانند گیاهان دارویی برای کاهش درد استفاده می کنند.
هدف
مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثرات ضددردی والرین و مفنامیک اسید در درمان دیسمنوره اولیه انجام شده است.
روش بررسی
این پژوهش کارآزمایی بالینی یک سو کور در 39 زن در محدوده سنی 16 تا 42 سال که از دیسمنوره اولیه شکایت داشته و به کلینیک زنان بیمارستان هاجر شهرکرد مراجعه می کردند، انجام شد. شرکت کنندگان به شکل تصادفی در دو گروه والرین (18 نفر) و مفنامیک اسید (21 نفر) قرار داده شدند. در گروه مداخله کپسول والرین 350 میلی گرم سه بار در روز و در گروه شاهد کپسول مفنامیک اسید 250 میلی گرمی هر 8 ساعت در سه روز اول قاعدگی (شروع خونریزی یا درد) برای سه سیکل داده شد. سه ماه پیگری انجام و شدت درد با استفاده از سنجش بصری درد بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی مطلق و درصدی) و تحلیلی مانند ویلکاکسون و مان ویتنی استفاده شد .
نتایج
نتایج نشان داد که تفاوت معناداری از نظر سن، مدت قاعدگی، فاصله قاعدگی و شدت درد در شروع مطالعه در دو گروه وجود نداشت (05/0 P>). پس از مداخله نتایج نشان داد که کاهش معناداری در شدت درد در هر دو گروه والرین و مفنامیک ایجاد شد (001/0 P<) و این تفاوت در دو گروه معنی دار نبود (05/0 P>).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که والرین بر درمان دیسمنوره اولیه اثرات مثبت دارد. مطالعات بالینی بیشتری برای اثبات اثربخشی والرین در درمان دیسمنوره اولیه مورد نیاز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!