باکتری های اندوفیت گوجه فرنگی بیماری پژمردگی باکتریایی ناشی از Ralstonia solanacearum را سرکوب کرده و متابولیت های دفاعی را فعال می کنند

چکیده:
مقدمه
میکروارگانیسم های پاتوژن گیاهی بر سلامت گیاهان اثر گذاشته و تهدید اصلی برای تولید غذا و پایداری اکوسیستم هستند. افزایش استفاده از مواد شیمیایی جهت کنترل بیماری های گیاهی باعث ایجاد اثرات منفی بر سلامت انسان و محیط زیست شده است. افزایش نگرانی های عمومی درباره عوارض جانبی آنها منجر به تحقیقات برای پیدا کردن محصولات جایگزین برای این مواد شده است. یکی از این روش های جایگزین، کنترل زیستی با استفاده از میکروارگانیسم های آنتاگونیست مرتبط با گیاه است.
مواد و روش‏‏ها: در این تحقیق، 80 باکتری اندوفیت از قسمت های مختلف گوجه فرنگی جداسازی و فعالیت آنتاگونیستی آن ها علیه پژمردگی باکتریایی ناشی از Ralstonia solanacearum با استفاده از روش نشت در آگار ارزیابی شدند. این استرین ها براساس ویژگی های مرفولوژیکی، بیو شیمیایی و آنالیز توالی 16s rRNA شناسایی و در گلخانه نیز ارزیابی شدند. توانایی آنها در القا آنزیم های دفاعی در گیاه مانند پراکسیداز، پلی فنل اکسیداز و ترکیبات فنلی در گلخانه براساس روش اسپکتروفتومتری بررسی شدند.
نتایج
براساس ارزیابی آزمایشگاهی سه استرین FS67،FS167 و FS184 بیشترین هاله بازدارندگی را ایجاد کردند و به ترتیب بعنوان Pseudomonas mosselli، P.fuorescence و P. brassicacearum شناسایی شدند.استرین های FS67 و FS167 در گلخانه باعث کاهش بیماری شدند. فعالیت پراکسیداز، پلی فنل اکسیداز و ترکیبات فنلی در تیمار استرین های FS67 و FS167 و پاتوژن بطور معنی داری افزایش یافتند.
بحث و نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که P. fuorescence و P. mossellii میتوانند پتانسیل کنترل R. solanacearum را داشته باشند. اما از آنجا که نتایج به دست آمده از تحقیقات آزمایشگاهی ممکن است همان نتیجه را در گلخانه و یا مزرعه بوجود نیاورد لذا تحقیقات بیشتر برای تعیین اثرات این استرین ها در شرایط مزرعه به نظر ضروری می رسد. این مطالعه نشان داد که فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان میتواند بخشی از اثرات مفید باکتری های اندوفیت بر گیاه در برهمکنش با پاتوژن ها باشند. این اولین گزارش از فعالیت آنتاگونیستی P. mosselii در ایران است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!