بررسی رفتار ریخت شناسی سلول های اندوتلیال عروق بزرگ انسانی در فرآیند پرتو درمانی بر مبنای تصویربرداری اسکلت سلولی

چکیده:
هدف
هر گونه تغییر پاتولوژیک در سلول‏های اندوتلیال دیواره عروق، می‏تواند موجب تصلب شریان شود. در این مطالعه میزان آسیب پرتو‏درمانی در دو حالت تابش‏دهی یک باره و تقطیع تابش به‏عنوان یک عامل موثر روی اسکلت سلول و هسته اندوتلیال دیواره عروق بررسی می‏شود.
مواد و روش‏ها: سلول‏های اندوتلیال ورید انسانی تحت تابش‏دهی یک باره دوزهای تابشی 0، 2، 4، 6 و 8 گری با استفاده از ماشین درمانی کبالت-60 قرار گرفتند. طی مدت 24 ساعت بعد از تابش‏دهی، ساختار اسکلتی غشا و هسته آن‏ ها رنگ‏آمیزی شد. همچنین، پرتو‏درمانی تقطیعی روی رده سلولی مذکور با اعمال محدوده دوزهای بین 0 تا 8 گری با گام‏های افزایشی 2 گری در هر جلسه اعمال شد. پس از تابش، ساختار اسکلتی سلول‏ها رنگ آمیزی شد. پارامترهای ریخت‏شناسی شامل تغییر سطح و محیط سلول و هسته استخراج و بر اساس آن، شاخص شکل سلولی برای سلول های هر گروه حاصل شد.
نتایج
نتایج نشان می‏دهد، با افزایش دوز از 0 تا 8 گری، کاهش معنی‏دار 56 درصد در شاخص شکل سلول و افزایش معنی‏دار 85 درصد در شاخص هسته سلول‏ها حاصل شد (05/0P<)، هر چند مساحت سلول و هسته 2 برابر می‏شود (05/0P<). در مقایسه شاخص شکل سلولی (مساحت سلول) در پرتودهی تقطیع تابش به ازای دوز اعمالی 8 گری کاهش معنی‏دار 23 درصد (5/4 برابر) را نسبت به گروه کنترل نشان داد (05/0P<).
نتیجه گیری: با تابش پرتو، فیلامان‏های غشا شکسته شده و پیکربندی جدیدی ایجاد می‏شود که موجب افزایش و تغییر شکل معنی‏دار ابعاد سلول و هسته خواهد شد. فرآیند پرتودرمانی منجر به تغییر در پاسخ رفتار ریخت‏شناسی سلول‏های اندوتلیال به ازای اعمال مقادیر مختلف دوز می‏شود و این امر می‏تواند به‏عنوان هشداری در رفتار سلول‏های سالم عروقی در فرآیند پرتو‏درمانی محسوب شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1764145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!