بررسی یافته های غیر طبیعی در ماموگرافی لوکال و مقایسه با ماموگرافی استاندارد انجام شده در یک مرکز تصویربرداری خصوصی در شهر اصفهان: یک مطالعه ی شش ساله

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سرطان پستان، شایع ترین نوع سرطان در زنان سراسر دنیا می باشد. در ایالات متحده ی آمریکا، سالانه حدود 180000 مورد جدید سرطان پستان شناخته می شود. در ایران، شیوع سرطان پستان در زنان یک دهه زودتر از زنان کشورهای توسعه یافته برآورد شده است. در طی چند دهه ی اخیر، ماموگرافی به عنوان اولین وسیله ی غربالگری و تشخیص سرطان پستان شناخته شده است.
روش ها
این مطالعه، یک مطالعه ی مقطعی بود. طی 6 سال، 1015 بیمار جهت انجام ماموگرافی استاندارد به یک مرکز تصویربرداری خصوصی در شهر اصفهان مراجعه کردند که 226 نفر آن ها واجد شرایط ورود به مطالعه بودند و نیاز به انجام ماموگرافی لوکال داشتند.
یافته ها
بازه ی سنی افراد مراجعه کننده، بین 71-36 سال با میانگین سنی 9/6 ± 0/47 سال بود. بیشترین فراوانی نسبی در گزارش های ماموگرافی استاندارد که جهت آن پیشنهاد انجام ماموگرافی لوکال مطرح شد، مربوط به Focal asymmetry و کمترین فراوانی نسبی، مربوط به Spiculated mass بود. با افزایش سن، یافته های Microcalcification و Spiculated mass شیوع بیشتری داشتند.
نتیجه گیری
از مقایسه ی یافته های ماموگرافی استاندارد و ماموگرافی لوکال، مشخص گردید ویژگی ماموگرافی استاندارد برای تشخیص یافته ی Focal asymmetry پایین و برای یافته ی Microcalcfication بالا می باشد و چنانچه بتوان درخواست های ماموگرافی لوکال با تشخیص اولیه ی Focal asymmetry را کاهش داد، می توان ویژگی ماموگرافی لوکال را در تایید یافته ی مثبت ماموگرافی استاندارد افزایش داد. علاوه بر این، مشخص شد ماموگرافی لوکال، روش مطلوبی جهت پیش گویی موارد بدخیم احتمالی و مشکوک گزارش شده در ماموگرافی استاندارد می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1315 تا 1320
لینک کوتاه:
magiran.com/p1765456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!