اثر وراثت پذیری صفت و اندازه هسته بر اریبی برآورد پیشرفت ژنتیکی ناشی از نادیده گرفتن اثر انتخاب در طرح های اصلاح نژاد هسته باز

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یک طرح اصلاح نژاد هسته باز با استفاده از اطلاعات جمعیت گوسفندان نژاد لری بختیاری، مرکب از یک هسته باز با 500 راس و یک پایه با 4500 راس میش مولد شبیه سازی شد، تا اثر وراثت پذیری و اندازه هسته بر میزان اریبی برآورد رشد ژنتیکی بررسی شود. تابع هدف وزن 9 ماهگی و انتخاب بر اساس یک رکورد شخصی بود. مقادیر مختلف وراثت پذیری صفت در هسته و پایه و نیز اندازه های متفاوت هسته در نظر گرفته شد و پیشرفت ژنتیکی مورد انتظار یک بار با نادیده گرفتن اثر انتخاب و بار دیگر با دخالت آن برآورد شده و از نسبت اولی به دومی میزان اریبی در برآورد پیشرفت ژنتیکی بدست آمد. نتایج نشان داد در شرایطی که وراثت پذیری هسته و پایه برابر باشد، بیشترین اریبی (18 درصد) رخ می دهد. افزایش وراثت پذیری جمعیت هسته و پایه از 1/0 تا 9/0، نشان داد میزان اریبی با وراثت پذیری رابطه مستقیم دارد و بین 10 تا 36 درصد تغییر می کند. هنگامی که وراثت پذیری جمعیت هسته ثابت ولی وراثت پذیری جمعیت پایه تغییر داده شد، میزان اریبی تغییر کرد؛ اما دامنه آن تنها 10 درصد بود که نشان می دهد اریبی به وراثت پذیری جمعیت پایه چندان حساس نیست. نتایج مربوط به تغییر اندازه هسته، نشان داد که میزان اریبی بین 10 تا 20 درصد تغییر می کند، بنابراین اثر این عامل بر میزان اریبی قابل صرف نظر کردن است. بطور کلی مهمترین عامل موثر بر میزان اریبی ناشی از نادیده گرفتن اثر انتخاب در برآورد رشد ژنتیکی، وراثت پذیری صفت در هسته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!