ارزیابی آنتاگونیستی برخی جدایه های قارچی روی نماتد سیست طلایی سیب زمینی (Globodera rostochiensis) در شرایط آزمایشگاه و گلخانه در استان همدان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به اهمیت بالای سیب زمینی در استان همدان به عنوان قطب تولید سیب زمینی بذری و خوراکی در ایران و این که نماتد Globodera rostochiensis یکی از مخرب ترین و خسارت زاترین بیماری هایی است که این محصول را مورد هجوم قرار می دهد ارائه راه کارهای مدیریتی مناسب جهت کنترل این بیماری بسیار ضروری به نظر می رسد. در این تحقیق، ارزیابی آنتاگونیستی 34 جدایه از 11 جنس قارچی جدا شده از نماتد سیست طلایی موجود در مزارع آلوده ی سیب زمینی استان همدان در شرایط آزمایشگاه و گلخانه مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی در شرایط آزمایشگاه به صورت اندازه گیری قطر هاله در محیط کیتین آگار و محاسبه درصد تخم و لارو پارازیته شده در محیط آب آگار و همچنین در شرایط گلخانه به صورت بررسی فاکتورهای رشدی سیب زمینی تحت تاثیر آنتاگونیستی جدایه های قارچی بر نماتد، انجام شد. نتایج به دست آمده از شرایط آزمایشگاه و گلخانه تا حد زیادی همبستگی داشتند و هم دیگر را تایید کردند. نتایج حاصل نشان دهنده اثر مثبت جدایه های مختلف قارچیدرکاهش بیماری زایی و خسارت نماتد بود.در نهایت جدایه های برتر، جدایه151 (Beauveriabassiana)، 152(Lecanicilliummuscarium)،153 (Paecilomyces lilacinus)و 154(Trichoderma atroviridae)به عنوان موثرترین و قوی ترین قارچ های آنتاگونیست در کنترل این نماتد انتخاب شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
312 تا 321
لینک کوتاه:
magiran.com/p1770413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!