بررسی اثر عصاره های آبی و الکلی برگ ریحان (OcimumBasilicum)بر تغییرات بیان ژن VEGF در مسیر آنژیوژنز پرده کوریوآلانتوئیک جنین جوجه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آنژیوژنز از مهم ترین فرایندهای زیستی است که هرگونه اختلال در آن، به بیماری منجر می شود. نقطه اصلی در هدایت مولکولی این فرایند، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) است که از طریق رسپتورهای خود اعمال اثر می کند و یکی از تنظیم کننده های اختصاصی رگ زایی است. این پژوهش با هدف بررسی اثر عصاره های آبی و الکلی برگ گیاه ریحان بر تغییرات بیان ژن VEGF در مسیر آنژیوژنز پرده کوریوآلانتوئیک جنین جوجه انجام گرفت.
روش بررسی
در این تحقیق تجربی 60 عدد تخم مرغ نطفه دار نژاد Ross به طور تصادفی به 6 گروه، شامل گروه های شاهد، شاهد آزمایشگاهی و چهار گروه تجربی تقسیم شد. پس از انکوباسیون در روز دوم پنجره هایی روی تخم مرغ ها ایجاد و در روز هشتم عصاره های آبی و الکلی گیاه ریحان با دوزهای 50 و 150 (mg/kg) بر روی پرده کوریوآلانتوئیک جنین جوجه تزریق شد. روز دوازدهم،جهت استخراج RNA و بررسی بیان ژن VEGF، از پرده کوریوآلانتوئیک نمونه برداری شد. سپس با ساخت cDNA تغییرات بیان ژن VEGFبه روش کمی و با آنالیز داده ها، در تمام گروه ها مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
نتایج نشان دادبیان ژن VEGFتحت تاثیر عصاره های آبی و الکلی گیاه ریحان در تمام گروه های تجربی نسبت به شاهد آزمایشگاهی افزایش یافته است، اما این افزایش در هر دو تیمار گروه آبی بیشتر از دوزهای تیمار شده گروه الکلی بود.
نتیجه گیری
هر دوعصاره آبیو الکلی گیاه ریحان بیان ژن VEGFرا افزایشداد. بررسی های صورت گرفته روی تعداد و طول عروق نیز این افزایش را نشان می دهد. با توجه به این اثر افزایشی می توان گفت عصاره های آبی و الکلی گیاه ریحان می توانند بر فرآیندهای مولکولی رشد و نمو و تکثیر و فرایندهای وابسته به آن هاموثر باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
629 تا 640
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!