طبقه بندی سیگنال های مغزی تصور حرکت دست چپ و راست در سامانه های واسط مغز و رایانه با استفاده از انتخاب ویژگی به کمک الگوریتم های فرا ابتکاری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بازشناسی فعالیت های مختلف حسی- حرکتی در سامانه های واسط مغز و رایانه با مباحث بازشناسی الگو در ارتباط است. یکی از مسائل مهم در طراحی یک سامانه موثر واسط مغز و رایانه، چگونگی کاهش تعداد ویژگی های استخراج شده از سیگنال های مغزی است. استفاده از الگوریتم های انتخاب ویژگی یکی از مهم ترین مراحل در زمینه بازشناسی الگو می باشد. کاهش تعداد ویژگی ها می تواند در بهبود دقت و کارایی طبقه بند ها و در نتیجه کاهش هزینه ها موثر واقع شود.
روش
در این مقاله انتخاب ویژگی با استفاده از دو الگوریتم جستجوی گرانشی باینری بهبود یافته و بهینه ساز جمعیت مورچگان باینری پیشرفته بر روی مجموعه داده های مربوط به سیگنال های مغزی 9 فرد سالم جهت تفکیک تصور حرکت دست چپ و راست، صورت گرفت. ویژگی ها در 6 زیر باند مختلف استخراج شده اند. دو طبقه بند ماشین بردار پشتیبان و k نزدیک ترین همسایه با استفاده از ویژگی های انتخاب شده بر روی نمونه ها اعمال شد. داده ها در محیط متلب و توسط جعبه ابزار EEGLAB پردازش شده است.
نتایج
نرخ طبقه بندی در سیستم پیشنهادی بالای 80 درصد است. با استفاده از روش های انتخاب ویژگی، باندهای فرکانسی و ویژگی های موثر جهت طبقه بندی حرکت دست چپ و راست استخراج شده اند.
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده بهبود نتایج پس از اعمال الگوریتم جستجوی گرانشی باینری بهبود یافته و طبقه بند نزدیک ترین همسایه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!