بررسی اثر فرآیند تغییرشکل پلاستیکی شدید پی تی کپ بر خواص مکانیکی و ریزساختاری آلیاژ منیزیم AZ31 تهیه شده به روش اکستروژن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش تاثیرات روش فشار در کانال لوله ای موازی زاویه دار یا پی تی کپ که یکی از روش های تغییرشکل پلاستیک شدید یا اس پی دی است، بر خواص ریزساختاری، مکانیکی و سوپرپلاستیسیته آلیاژ منیزیم AZ31 بررسی گردید. روش پی تی کپ در دمای 300°C انجام شد. هدف از این روش تولید لوله های فوق ریزدانه با خواص سوپرپلاستیسیته ی بالا بود. بعد از انجام 1 پاس پی تی کپ، یک ساختار چندگانه که شامل دانه های درشت احاطه شده با دانه های ریز تبلور مجدد شده بود، مشاهده شد. با انجام پاس های بعدی پی تی کپ، ریزدانگی و همگنی ریزساختار افزایش یافت. بعد از انجام 4 پاس پی تی کپ، اندازه دانه میانگین از 43 μm به 6.8 μm رسید. اندازه گیری-های میکروسختی ویکرز نشان داد که با انجام پاس های بعدی پی تی کپ که با اعمال کرنش های بالاتر همراه بود، مقدار سختی نمونه ها افزایش یافت. تصاویر شکست نگاری اس ای ام گویای آن بود که در تمام نمونه های تست کشش گرم، غالبا شکست داکتیل اتفاق افتاده است. تغییر طول شکست قابل توجه 256% در دمای تست کشش 450°C و نرخ کرنش 10-3 1/s بدست آمد که ناشی از لغزش مرزدانه ای به عنوان مکانیزم غالب تغییرشکل بود. این در حالی بود که در همین شرایط تست، نمونه ی خام پی تی کپ نشده دارای تغییر طول شکست 116% بود. درنهایت مشاهده شد که نمونه ی 4 پاس پی تی کپ شده، هم در دمای اتاق، دارای خواص مکانیکی و ریزساختاری بهتری نسبت به نمونه ی خام بود و هم در دماهای بالا، خاصیت سوپرپلاستیک قابل توجهی نسبت به نمونه خام داشت. همچنین تست پایداری حرارتی دانه ها بر روی نمونه ی 4 پاس پی تی کپ، در 5 دمای مختلف انجام شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
409 تا 416
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!