الگوی مسمومیت های غیر دارویی در بالغین مراجعه کننده به بیمارستان پنج آذر گرگان از سال 1387 لغایت 1393

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مسمومیت ها از مهم ترین چالش های سلامت عمومی می باشند. مسمومیت های غیر دارویی یکی از انواع رایج مسمومیت و از علل شایع مراجعه به مراکز درمانی در جهان محسوب می شوند. مطالعه حاضر به منظور تعیین الگوی مسمومیت های غیر دارویی در شهر گرگان انجام گردیده است.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی از طریق جمع آوری اطلاعات به صورت سرشماری از پرونده تمامی بیماران دچار مسمومیت غیر دارویی که در فاصله سال های 1387 لغایت 1393 به بیمارستان 5 آذر گرگان مراجعه نموده اند، انجام شده است. اطلاعات مربوطه از طریق چک لیست جمع آوری و با کمک نرم افزار Stata نسخه 11 و آزمون کای دو آنالیز شده است.
یافته ها
از 800 مورد مسمومیت منجر به بستری، 227 مورد مربوط به مسمومیت های غیر دارویی بوده که اکثریت آن ها مرد (7/72درصد) بوده اند. 4/34 درصد موارد مربوط به طبقه سنی 20 تا 29 سال بوده اند. 7/68 درصد آن ها در مناطق شهری زندگی می کرده اند. از نظر وضعیت تاهل 7/57 درصد متاهل و 8/27 درصد دارای تحصیلات متوسطه بوده اند. غالب مسمومیت ها در فصل تابستان (30درصد) رخ داده است و مسمومیت به شکل عمدی (خودکشی) شایع ترین نوع مسمومیت بوده است (1/47 درصد). اوپیوم و فسفیدآلومینیوم (قرص برنج) مهم ترین عوامل ایجاد کننده مسمومیت بوده اند (2/54 درصد). در نهایت 29 بیمار (8/12درصد) فوت شده اند که بیشترین علت فوت مربوط به مسمومیت با فسفید آلومینیوم بوده است (2/55 درصد).
نتیجه گیری
غالب مسمومیت های غیر دارویی به شکل عمدی و به دلیل مصرف اوپیوم و فسفید آلومینیوم می باشد. برنامه های آموزشی با تاکید بیشتر بر روش های پیشگیرانه به منظور آگاه سازی عمومی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1793048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!