بررسی اینتگرون کلاس 1 و 2 و 3 در سویه های سالمونلا انتریتیدیس بالینی با روش PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
گاستروانتریت یکی از شایع ترین عفونت های سالمونلایی در انسان می باشد که توسط سروتیپ های سالمونلا به ویژه سالمونلا انتریتیدیس و تیفی موریوم ایجاد می گردد. گسترش سویه های سالمونلا با مقاومت چند دارویی یک مشکل حاد جهانی است. کسب اینتگرون، یکی از عوامل مهم چند مقاومتی در میکروارگانیسم های گرم منفی، به ویژه در باکتری های روده ای در نظر گرفته شده است. هدف این مطالعه بررسی کلاس های 2،1 و 3 اینتگرون به عنوان مهم ترین کلاس های اینتگرون در گونه های سالمونلا انتریتیدیس جدا شده از بیماران با روش Multiplex PCR می باشد.
روش بررسی
در این پژوهش، 567 نمونه مدفوع و خون از بیماران مبتلا به اسهال و استفراغ حاد مراجعه کننده به مراکز درمانی و بیمارستان های کرمان با استفاده از روش کشت، آزمون استاندارد بیوشیمیایی و PCR سالمونلاهای انتریتیدس شناسایی شدند. پس از استخراج DNA حضور اینتگرون های کلاس 2،1 و 3 توسط تکنینک Multiplex PCR بررسی شد.
یافته ها
از مجموع 567 نمونه، 48 سویه به عنوان سالمونلا انتریتیدیس شناخته شدند. از این 48 سویه، 45 سویه (95درصد) واجد ژن intI، 7 سویه (5/14درصد) واجد ژن intII، 2 سویه (4 درصد) واجد ژن intIII بودند.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر شیوع بالای کلاس های 2،1 و 3 اینتگرون را نشان داد. غربالگری اینتگرون ها به عنوان نشانه کسب و گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی، می تواند به عنوان سازوکاری مهم در مقابله با مقاومت های آنتی بیوتیکی در میکروارگانیسم ها مدنظر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1793052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!