بررسی اثرات محافظتی پودر سیر بر عملکرد قلب هایپرتروفی شده ناشی از تستوسترون در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
آندروژن ها موجب هایپرتروفی قلبی و کاردیومیوپاتی می گردند. گزارشاتی مبنی بر اثرات محافظتی سیر در هایپرتروفی قلبی ناشی از اضافه بار قلبی و کاتکول آمین ها وجود دارد. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات پودر سیر بر هایپرتروفی قلبی ناشی از تستوسترون در موش صحرایی بود.
روش بررسی
این مطالعه به صورت تجربی، روی موش صحرایی نر نژاد ویستار در 5 گروه (8-7n=) مشتمل بر گروه کنترل تستوسترون، تستوسترون (10 میلی گرم تستوسترون انانتات به مدت 20 روز)، سیر (6/1 گرم به مدت 10 روز)، کنترل سیر و سیر+ تستوسترون انجام شد. قلب های مجزا شده، مطابق روش لانگندورف پرفیوژ شده و سه مرحله پایه، ایسکمی و ریپرفیوژن را گذراندند. پارامترهای ساختاری و عملکردی قلب از جمله نوسانات بطن چپ (LVDP)، قابلیت انقباضی بطنی (dp/dt) و (Rate Pressure Product)RPP سنجش شدند.
یافته ها
در گروه هایپرتروفی ناشی از تستوسترون، وزن قلب، ضخامت دیواره ی بطن چپ و پارامترهای عملکردی قلب از جمله LVDP، RPP، +dp/dt و -dp/dt افزایش معنی داری نشان دادند. استفاده از پودر سیر در دوره پایه باعث کاهش معنی دار این پارامترها گردید (05/0>P). اما در دوره ایسکمی ریپرفیوژن تاثیر معناداری نداشت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که پودر سیر هایپرتروفی قلبی ناشی از تجویز تستوسترون را در موش صحرایی تعدیل می کند. به عبارتی، با توجه به پارامترهای عملکردی و ساختمانی قلب استفاده از پودر سیر می توانست شدت هایپرتروفی قلبی را در موش صحرایی به طور معنی داری کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1798841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!