ارزیابی و مقایسه تیتر آنتی بادی علیه پروتئین های نوترکیب منفرد، مخلوط و کایمر CTXB، TCPA وTCPA CTXB-

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
وبا به عنوان بیماری اسهالی یکی از مهم ترین علل مرگ و ناتوانی در افراد جوامع مختلف به شمار می رود. فاکتور کلونیزاسیون پیلی tcpA و توکسین کلرا مهم ترین فاکتورهای بیماری زایی ویبریوکلرا می باشند. زیر واحد B سم کلرا (ctxB) و tcpA توانایی القای پاسخ های ایمنی را دارند. هدف از این مطالعه، تولید پروتئین های نوترکیب CTXB ، TCPA و CTXB-TCPA و مطالعه ایمنی زایی و مقایسه تیتر آنتی بادی کایمر، مخلوط و جداگانه پروتئین ها ی نوترکیب در موش بود.
روش کار
در این مطالعه تجربی، ژن هایctxB ،tcpA و کایمر ctxB-tcpA در وکتورهای بیانی (+) pET28a و (+) pET32a همسانه سازی و پلاسیمدهای نوترکیب به coli BL21 DE3. E منتقل شدند. بیان پروتئین های نوترکیب با IPTG القا و با روش SDS-PAGE و وسترن بلاتینگ بررسی شد. جهت تخلیص پروتئین نوترکیب از کروماتوگرافی تمایلی Ni-NTA استفاده شد. ایمن سازی موش ها به روش درون صفاقی و زیر پوستی انجام شد. تیتر آنتی بادی در سرم موش های ایمن شده با روش الایزا مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
آنالیز SDS PAGE و وسترن بلاتینگ، بیان و تخلیص پروتئین های نوترکیب را تائید کرد. میزان پروتئین های خالص شده CTXB، TCPA و CTXB-TCPA به ترتیب 570/15، 533/11 و 100/33 میلی گرم در لیتر بود. نتایج الایزا نشان داد که ایمنی زایی موش ها به خوبی صورت پذیرفته است. تفاوت معنی داری در تیتر آنتی بادی علیه آنتی ژن ها ی CTXB-TCPA و مخلوط TCPA با CTXB وجود نداشت. همچنین تفاوت معنی داری در تیتر آنتی بادی حاصل از تزریق درون صفاقی و زیرپوستی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
اختلاف جزئی در تیتر آنتی بادی پروتئین ها ممکن است به طول عمر سلول های خاطره حاصله در این گروه ها و همچنین روش تزریقی آن ها ارتباط داشته باشد. با توجه به مزیت های پروتئین های کایمر، CTXB-TCPA می تواند جایگزین مناسبی برای مخلوط پروتئین ها جهت تحریک سیستم ایمنی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p1803925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!