روان سنجی پرسشنامه خودکارآمدی ورزش عضله کف لگن Broome در زنان مبتلا به بی اختیاری ادرار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در بی اختیاری ادرار که مشکل شایعی در زنان است، ورزش عضلات کف لگن یکی از روش های موثر درمان می باشد. خودکارآمدی به عنوان یک عامل پیش بینی کننده موثر و قوی در مورد تمایل به انجام و تداوم این ورزش ها تلقی می شود. در ایران ابزار مناسب جهت بررسی خودکارآمدی وجود ندارد، لذا این مطالعه با هدف روان سنجی ابزار Broome در گروهی از زنان ایرانی مبتلا به بی اختیاری ادرار انجام یافته است.

روش بررسی

در این مطالعه روان سنجی، ابزار Broome در بین زنان مبتلا به بی اختیاری ادرار مراجعه کننده به مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1394 طی مراحل زیر اعتباریابی شد: ترجمه، باز ترجمه، روایی صوری، روایی محتوا به روش کیفی و کمی با استفاده از دو شاخص CVR و CVI، پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی درونی و ضریب α کرونباخ و روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی.

یافته ها

روایی صوری از طریق اصلاح گویه های مبهم براساس نظر بیماران تایید شد. روایی محتوا با 8/0=CVR و 9/0 تا 8/0=CVI و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 96/0 تایید گردید. تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل با ارزش ویژه بالای یک، شامل خودکارآمدی ورزش های کف لگن در شرایط معمول و شرایط خاص را نشان داد که این عوامل در مجموع 08/82% از واریانس را تبیین می نمودند.

نتیجه گیری

روایی و پایایی ابزار Broome به منظور استفاده در زنان ایرانی دچار بی اختیاری ادرار تایید شد و می تواند جهت اندازه گیری خودکارآمدی این زنان در انجام ورزش های کف لگن مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
307 تا 317
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!