ارزیابی عملکرد هیدرولیکی قطره چکان های موجود در چند سامانه آبیاری قطره ای (مطالعه موردی: حاشیه زاینده رود در استان چهار محال و بختیاری)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بازده یک سامانه آبیاری قطره ای به عملکرد هیدرولیکی قطره چکان ها و معیارهای طراحی بستگی دارد. بدون توجه به مشکلات قطره چکان ها ممکن است موجب عدم توزیع یکنواختی آب، افزایش مدت کار سامانه، تعویض پیوسته آن ها، افزایش هزینه های اقتصادی و حتی در برخی موارد منجر به شکست سامانه و برگشت به روش های آبیاری سنتی می شود. در این تحقیق عملکرد هیدرولیکی قطره چکان های موجود در سه مزرعه شامل عمان سامانی، فدک و امامیه در حاشیه زاینده رود در استان چهار محال و بختیاری می باشد، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که یکنواختی توزیع آب توسط قطره چکان ها در مزارع عمان سامانی، فدک و امامیه به ترتیب 8/56، 95 و 3/69 درصد است. تغییرات دبی در قطره چکان های مزارع عمان سامانی و امامیه بیشتر ناشی از عدم تامین فشار مناسب، گرفتگی قطره چکان ها و دست کاری آنها توسط کشاورزان غیر متخصص می باشد. ضریب تغییرات هیدرولیکی قطره چکان های مزارع عمان سامانی، امامیه و فدک به ترتیب دارای مقادیر 7/43، 2/28 و3/6 بودند که نشان دهنده طراحی نامناسب هیدرولیکی دو مزرعه اول و طراحی صحیح مزرعه آخر می باشد. در مجموع، عملکرد قطره چکان های میکرو فلاپر و دریپر مورد ارزیابی در مزارع عمان سامانی و امامیه، غیرقابل قبول و نتافیم در مزرعه فدک در حد عالی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!