بررسی میزان توافق نتایج مشاهده بصری، رادیوگرافی بایت وینگ و سیستم دیاگنودنت در تشخیص پوسیدگی های بین دندانی در شرایط بالینی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شیوع بالای پوسیدگی های دندانی و اهمیت تشخیص دقیق آن در مراحل اولیه، دستگاه دیاگنودنت بر پایه تابش نور لیزر برای تشخیص پوسیدگی به کار گرفته شده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان توافق نتایج مشاهده بصری، رادیوگرافی بایت وینگ و سیستم دیاگنودنت در تشخیص پوسیدگی های پروگزیمالی در شرایط بالینی انجام شد.
مواد و روش ها
در این تحقیق توصیفی- تحلیلی، 102 سطح دندانی واجد شرایط انتخاب و در شرایط استاندارد وجود پوسیدگی های پروگزیمالی در آن ها با روش های مشاهده بصری، رادیوگرافی بایت وینگ و سیستم دیاگنودنت ارزیابی گردید. میزان توافق روش های تشخیصی مختلف با یکدیگر با استفاده از آزمون Kappa تعیین شد و از نسخه 20 نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید.
یافته ها
میزان شیوع پوسیدگی های پروگزیمالی در سیستم دیاگنودنت، معاینات بصری و رادیوگرافی بایت وینگ به ترتیب برابر 36 سطح دندان (3/35 درصد)، 13 سطح دندان (7/12 درصد) و 24 سطح دندان (5/23 درصد) تعیین گردید. میزان کاپا در ارزیابی توافق دو روش مشاهده بصری و سیستم دیاگنودنت برابر 222/0 (006/0>p)، مشاهده بصری و رادیوگرافی بایت وینگ معادل 255/0 (006/0>p) و دو روش رادیوگرافی بایت وینگ و دیاگنودنت نیز برابر 303/0 (001/0>p) به دست آمد.
استنتاج: در مجموع توافق ضعیفی بین روش های مشاهده بصری، رادیوگرافی بایت وینگ و سیستم دیاگنودنت مشاهده شد. با این حال نیاز به تحقیقات بیش تر با حجم نمونه بیش تر وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1812052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!