ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر جذابیت لبخند در بیماران متقاضی درمان ارتودنسی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آگاهی از این که چه عواملی در جذابیت لبخند بیماران متقاضی درمان ارتودنسی نقش بیشتری دارند، به ارتودنتیست در طرح ریزی درمان و نیز تصمیم به ارجاع بیماران جهت انجام درمان های جانبی کمک می کند. هدف از این مطالعه، تعیین عوامل موثر در میزان جذابیت لبخند بیماران متقاضی درمان ارتودنسی از نظر افراد عادی بود.
مواد و روش ها
داین یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، از نوع مقطعی بود. تعداد 45 فتوگراف لبخند از نمای روبه رو، مربوط به 45 بیمار خانم متقاضی درمان ارتودنسی که مال اکلوژن کلاس یک، کلاس دو و یا کلاس سه داشتند، بررسی شد. نظر 60 فرد عادی (30 مرد و 30 زن) در مورد میزان جذابیت فتوگراف های لبخند سنجیده شد. از هر ارزیاب، خواسته شد که به تصاویر، بر اساس مقیاس VAS (Visual Analogue Scale) نمره ای از 0 تا 100 اختصاص دهند. سپس تصاویر لبخند، وارد نرم افزار Smile Analyzer شد و میزان دیده شدن دندان های ثنایای بالا و لثه، درصد باکال کریدور، ایندکس لبخند، ارتفاع فیلتروم و ارتفاع کامیشور اندازه گیری گردید. در نهایت، تاثیر ویژگی های مختلف روی جذابیت لبخند با استفاده از آزمون رگرسیون خطی چندگانه بررسی شد.
یافته ها
آآزمون رگرسیون خطی نشان داد که بر اساس نظر کل داوران و نیز داوران مرد، از بین متغیرهای مورد بررسی، فقط ارتفاع فیلتروم، روی جذابیت لبخند تاثیر قابل توجهی داشت (p value < 0/05). بر اساس نظر داوران زن، دو متغیر ارتفاع فیلتروم و ارتفاع کامیشور، روی نمره ی جذابیت لبخند تاثیر قابل توجهی داشتند (p value < 0/05).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که از دید افراد عادی، دو متغیر ارتفاع فیلتروم و ارتفاع کامیشور تاثیر قابل توجهی روی میزان جذابیت لبخند در بیماران متقاضی درمان ارتودنسی دارند، به طوری که با کاهش ارتفاع فیلتروم و افزایش ارتفاع کامیشور، جذابیت لبخند به صورت قابل پیش بینی کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1816270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!