تاثیر آسیب های تروماتیک دندانی همراه با وضعیت اکلوژن بر کیفیت زندگی کودکان 3-5 سال و خانواده ی آنها

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
صدمات دندانی و مال اکلوژن، باعث ایجاد درد و ناراحتی در کودکان شده و به دلیل ارتباط نزدیک کودک و خانواده، باعث نگرانی و اضطراب خانواده ها نیز می گردد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آسیب های دندانی همراه با وضعیت اکلوژن دندان های شیری، بر کیفیت زندگی کودکان 3 تا 5 ساله ی شهر اصفهان و خانواده های آنها بود.
مواد و روش ها
داین یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، از نوع مقطعی بود. والدین 295 کودک 3-5 ساله ی دختر و پسر چهار ناحیه ی آموزش و پرورش شهر اصفهان، پرسش نامه ی کیفیت زندگی را تکمیل کردند. در کودکان مصدوم، فرم ارزیابی (پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت) مربوط به صدمات دندانی توسط شخص معاینه کننده ای که از قبل آموزش دیده، تکمیل گردید. اطلاعات حاصل از وضعیت اکلوژن، آسیب های دندانی و کیفیت زندگی، وارد نرم افزار SPSS نسخه ی 20 گردید. داده ها با استفاده از شاخص های آماری توصیفی، تحلیلی و ارتباط متغیرهای کمی و کیفی از طریق آزمون های 2χ، من ویتنی، تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و تعقیبی LSD، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و داده هایی که (p value < 0/05) بودند، معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
بیشتر کودکان مصدوم (51/4 درصد)، از کیفیت زندگی متوسطی برخوردار بودند. تعداد زیادی از کودکان غیر مصدوم (81/7 درصد)، کیفیت زندگی خوب داشتند. کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و دندان کودک و خانواده در گروه مصدوم، به طور معنی داری پایین تر از گروه غیر مصدوم بود (p value < 0/001). میانگین نمره ی کیفیت زندگی در گروه Distal step به طور معنی داری کمتر از دو گروه دیگر بود (p value = 0/01). آسیب های جابه جایی و شکستگی هر دو باعث کاهش کیفیت زندگی شده بودند، اما بین آسیب های جابه جایی و شکستگی تفاوت معنی داری در میزان کاهش کیفیت زندگی مشاهده نشد (p value = 0/904).
نتیجه گیری
نآسیب های دندانی همراه با مال اکلوژن، باعث کاهش کیفیت زندگی در کودک و خانواده می شود. سن، جنس، وضعیت اقتصادی و سطح تحصیلات خانواده ارتباطی با میزان صدمات دندانی و وضعیت اکلوژن کودکان نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1816284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!