رابطه بین مواجهه با فیوم منگنز و بروز علایم سردرد میگرن در بین جوشکاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مواجهه با فیوم منگنز در فرآیندهای جوشکاری باعث اثرات عصبی زیان آور بر سلامت افراد جوشکار می شود. مواجهه طولانی مدت با منگنز باعث تغییر در عملکرد سیستم عصبی مرکزی می شود. هدف از این مطالعه بررسی علایم سردرد میگرن در بین جوشکاران مواجهه یافته با فیوم های فلزی حاوی منگنز بود.
روش بررسی
این مطالعه کوهورت در فروردین ماه سال 1396 در یک مجتمع ذوب آهن انجام گرفت. با روش سرشماری ساده تعداد 40 نفر جوشکار به عنوان گروه مواجهه و 35 نفر از کارکنان واحد اداری به عنوان گروه شاهد تعیین شدند. داده های مربوط به علایم سردرد میگرن با استفاده از پرسشنامه ی ارزیابی میگرن اهواز (AMQ) جمع آوری گردیدند. نمونه های هوا توسط فیلتر استر سلولزی مخلوط (MCE) نمونه برداری و از طریق دستگاه نشر اتمی پلاسما (ICP- AES) (روش NIOSH7300) آنالیز شدند.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار تراکم غلظت مواجهه افراد جوشکار با منگنز برابر mg/m2 2/91±7/42 بود که این مقدار خیلی بالاتر (35 برابر) از حد مجاز شغلی وزنی-زمانی توصیه شده برای فلز مذکور بوده است. فراوانی علایم سردرد میگرن در گروه جوشکاران به طور معناداری بیشتر از گروه کارکنان اداری غیرمواجهه بود (0/042=P). همبستگی بین میزان بروز علایم سردرد میگرن با میزان تراکم غلظت منگنز در هوای منطقه تنفسی جوشکاران معنادار بود (0/03=P).
نتیجه گیری
میزان مواجهه جوشکاران با فیوم منگنز فراتر از حد مجاز بود و فراوانی علایم سردرد میگرن در بین جوشکاران در مقایسه با گروه شاهد نیز بیشتر بود و از نظر آماری نیز همبستگی معناداری بین تراکم منگنز هوا و شیوع سردرد میگرنی یافت شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 141
لینک کوتاه:
magiran.com/p1825607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!