جاهلیت مدرن از منظر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و شناسایی و تحلیل نقش ناجا در مبارزه با آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف

«جاهلیت» غلبه و حاکمیت نیروی شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی انسان است. ازلحاظ تاریخی به دو دوره «جاهلیت اولی» که مربوط به دوران قبل از بعثت رسول اکرم(ص) و «جاهلیت ثانی» که مرتبط با وضعیت جامعه دوران آخرالزمان است، تقسیم می شود. جاهلیت مدرن و پیروان آن به دنبال حذف خدا از جامعه بشری و جایگزینی طاغوت و شیاطین به جای آن هستند. تعطیل شدن عقل و خرد در امور جامعه و جایگزین شدن حس و تجربه در زندگی انسان، از نمادهای بارز بازگشت جاهلیت به جامعه جهانی شمرده می شود. تحول در فطرت و سرشت انسانی و تغییر در هدف خلقت آدمی از دیگر اثرات مخرب و ویرانگر جاهلیت مدرن است.

روش

این مطالعه به صورت کتابخانه ای و اسنادی و با استفاده از روش توصیفی و تحلیل محتوا انجام شده است.

یافته ها و نتایج:

بر پایه یافته های این تحقیق: به تعبیر مقام معظم رهبری «جاهلیت» عبارت از غلبه و حاکمیت نیروی شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی است. در چنین وضعیتی جوامع انسانی، به شکلی درمی آیند که فضایل و ارزش های اخلاقی و انسانی در آن ها گم می شود و با دور شدن جامعه از معنویات، رفتارهای وحشیانه و رذیلانه به جای آن قرار می گیرند. شرایط کنونی کشورهای اسلامی، ناامنی، تبرج، فقر فضایل و حاکمیت رذائل، حاکمیت شهوت و غضب، کشتن انسان های بی گناه و سرکوب ملت ها، برادرکشی، تسلط گروه های تروریستی در کشورهای منطقه و... را نمونه هایی از جاهلیت مدرن امروز می دانند که نتیجه طراحی قدرت های استکباری و در راس آن ها آمریکا است. به نظر مقام معظم رهبری برای در امان ماندن و ایستادگی در برابر جاهلیت مدرن، تمسک به قرآن و حفظ دو اصل «بصیرت» و «عزم و همت» لازم است. در ارتباط با مبارزه و برخورد نرم و سخت ناجا در برابر جاهلیت مدرن، بستر و ظرفیت های مناسبی در نیروی انتظامی وجود دارد که این نیرو می تواند با پیروی و تاسی از منویات و رهنمودهای حکیمانه، هوشمندانه و عالمانه مقام معظم رهبری، با مظاهر جاهلیت مدرن در ابعاد مختلف مقابله نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p1831349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!