نقش عناصر آب وهوایی در تصادفات جاده ای در شمال غرب ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر نقش شرایط آب وهوایی در بروز سوانح جاده ای، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود معطوف داشته است. بیشتر مردم تصور می کنند شرایط جوی نمی تواند به عنوان یک مانع در رانندگی محسوب شود مگر در شرایطی که مسافرت به دلیل شرایط نامساعد آب وهوایی و جاده ای امکان پذیر نباشد. باوجود این تصور، مطالعات مختلفی در زمینه ارتباط بین شرایط جوی و حمل ونقل صورت گرفته است. بررسی نقش عناصر آب وهوایی در بروز تصادفات در محورهای مختلف شمال غرب کشور از اهداف متصور این پژوهش است.
روش
روش پژوهش ازنظر ماهیت، روش و نحوه انجام آن از نوع توصیفی - تحلیلی است. برای مطالعه در زمینه روش های تحلیل تصادفات از روش های آماری مانند میانگین ها و آزمون های آماری استفاده شد. منطقه موردمطالعه در این پژوهش شامل استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل است. داده های مورداستفاده شامل آمار روزانه و ساعتی تصادفات در 3 سال منتهی به سال 1393 می باشد. در این پژوهش از آمارنامه های بانک اطلاعات تصادفات نیروی انتظامی، داده های ساعتی ایستگاه های هواشناسی سینوپتیک مستخرج از بانک اطلاعات و آمار سازمان هواشناسی و نیز از روش کتابخانه ای استفاده شد.
یافته ها و
نتیجه گیری
نتایج یافته ها نشان داد با توجه به حجم زیاد انواع تصادفات جاده ای، متغیرهای آب وهوایی، یکی از مولفه های مهم در رخداد تصادفات جاده ای در سه استان اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی است. وقوع تصادفات جاده ای در نیمه های روز از مهم ترین نتایج این یافته است. حداکثر تعداد تصادفات در نیمسال اول و نیمسال دوم، در نیم روز در این زمان قابل توجه است. ترکیب شرایط زمانی و اقلیمی باعث ایجاد تصادفات جاده ای شده است. عنصر آب وهوایی باعث ایجاد تفاوت در توزیع فضایی تصادفات جاده ای می گردد از قبیل 1-کاهش رطوبت و خشکی هوا و تا حدی بالابودن میزان دما و 2- بالابودن رطوبت نسبی. در برخی از محورهای پرمخاطره ، کاهش رطوبت و خشکی هوا و تا حدودی بالابودن دما باعث رخداد تصادفات گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1831695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!