بررسی تاثیر شیوه های فرهنگ سازی رسانه ای بر ارتقاء مدیریت ترافیک

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
پژوهش بررسی تاثیر شیوه های فرهنگ سازی رسانه ای اصلاح رفتار ترافیکی در ارتقای مدیریت ترافیک (موردمطالعه: مناطق 2 و 6 تهران بزرگ) با هدف سنجش تاثیر شیوه های فرهنگی رسانه ای اصلاح رفتار ترافیکی (مانند برنامه های تلویزیونی، رادیویی و رسانه ها رسانه های جمعی) در ارتقای مدیریت ترافیک مناطق 2 و 6 تهران صورت گرفته است؛ زیرا در شرایط کنونی مشاهده می گردد که باوجود اقدامات مهندسی راه و اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی، باز شاهد تخلفات بوده و به نظر می رسد که با روش های فرهنگی تا حدود زیادی تخلفات رانندگی کاهش یابد.
روش
روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ازنظر روش اجرا، پیمایشی است. جامعه آماری، کارشناسان ترافیک شهری مناطق 2 و 6 است که نمونه ها بر پایه جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگرساخته است که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ موردارزیابی مثبت قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار spss تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
یافته ها نشان می دهد که به کارگیری شیوه های فرهنگی تا حد زیادی در کاهش تخلفات رانندگی و ارتقای مدیریت ترافیک موثر بوده و از بین این شیوه ها، شیوه های فرهنگ سازی برنامه های رادیویی در رتبه اول، شیوه های فرهنگ سازی برنامه های تلویزیونی در رتبه دوم و شیوه های فرهنگ سازی رسانه های جمعی در رتبه سوم ارتقای مدیریت ترافیک مناطق 2 و 6 تهران قرار دارد.
نتیجه گیری
با توجه به تحلیل رگرسیونی تاثیر شیوه های فرهنگ سازی رسانه ای در ارتقای مدیریت ترافیک مناطق 2 و 6 می توان گفت که با توسعه آموزش های رسمی و عمومی به رانندگان از طریق رسانه ها به ویژه برنامه های رادیویی و تلویزیونی و رسانه های جمعی در خصوص روش های درست رفتارهای ترافیکی و توسعه مشارکت جوانان در برنامه های ترافیکی نهادهای موثر (همیاران پلیس) می توان مدیریت ترافیک را ارتقا داد؛ البته حضور پلیس و مدیران راهور این دو منطقه در مدارس و تعامل گسترده با مدیران، معلم ها، والدین و دانش آموزان در جهت ارتقای مدیریت ترافیک و ترویج فرهنگ ترافیک بسیار موثر است.
روش
روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی است . جامعه آماری کارشناسان ترافیک شهری مناطق 2و6 است که برپایه جدول مورگان نمونه ها انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد ارزیابی مثبت قرار گرفت.داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان می دهد که به کارگیری شیوه های فرهنگی تا حد زیادی در کاهش تخلفات رانندگی و ارتقاء مدیریت ترافیک موثر بوده و از بین این شیوه ها ، شیوه های فرهنگ سازی برنامه های رادیویی در رتبه اول– شیوه های فرهنگ سازی برنامه های تلویزیونی در رتبه دوم و شیوه های فرهنگ سازی رسانه های جمعی در رتبه سوم ارتقاء مدیریت ترافیک منطقه 2 و6تهران قرار دارد .
نتیجه گیری
با توجه تحلیل رگرسیونی تاثیر شیوه های فرهنگ سازی رسانه ای در ارتقاء مدیریت ترافیک مناطق 2و6 میتوان گفت که با توسعه آموزش های رسمی و عمومی به رانندگان از طریق رسانه ها به ویژه برنامه های رادیویی و تلویزیونی و رسانه های جمعی در خصوص روش های درست رفتار های ترافیکی ، توسعه مشارکت جوانان در برنامه های ترافیکی نهاد های موثر (همیاران پلیس) می توان مدیریت ترافیک را ارتقاء داد البته حضور پلیس و مدیران راهور این دو منطقه در مدارس و تعامل گسترده با مدیران ، معلم ها ، والدین و دانش آموزان در جهت ارتقاء مدیریت ترافیک و ترویج فرهنگ ترافیک بسیار موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1831698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!