مکانیسم های روانی- دفاعی و آلکسی تایمیا در بیماران مبتلا به سرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هدف از این مطالعه مقایسه نوع مکانیسم های دفاعی مورد استفاده و آلکسی تایمیا در بیماران مبتلا به[WU1] سرطان با افراد سالم و نیز تعیین سهم پیش بینی هر یک از سه نوع مکانیسم دفاعی (رشد یافته، رشد نایافته و نوروتیک) در پدیدایی آلکسی تایمیا بود.
روش
از بین بیماران مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بخش شیمی درمانی بیمارستان شهید بهشتی شهر قم 45 بیمار به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. 45 فرد سالم نیز به شیوه همتاسازی از بین کارکنان کادر پرستاری بیمارستان شهید بهشتی وارد پژوهش شدند. داده های جمع آوری شده بوسیله پرسشنامه های سبک های دفاعی و مقیاس آلکسی تایمیای تورونتو با استفاده[WU2] از آزمون های آماری تی مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
در مقایسه با افراد سالم، بیماران مبتلا به سرطان، نمرات بالاتری در مقیاس آلکسی تایمیا (01/0 =P)، زیرمقیاس دشواری در شناسایی هیجانات (03/0 =P ) و همچنین مکانیسم های دفاعی رشد نایافته (007/0 =P) بدست آوردند. مکانیسم های[WU3] دفاعی رشد نایافته با نمره کلی مقیاس آلکسی تایمیا و زیرمقیاس های دشواری در شناسایی هیجان و توصیف هیجان همبستگی معنادار داشتند (01/0 >P ). مکانیسم های دفاعی رشد نایافته قادر به پیش بینی آلکسی تایمیا در افراد مبتلا به سرطان بودند (005/0 >P ).
بحث: یافته های حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که ابتلا به سرطان به عنوان یک رویداد استرس زا منجر به راه اندازی مکانیسم های دفاعی رشد نایافته به عنوان مکانیسم های روانی غالب در اکثر بیماران مبتلا می شود. آلکسی تایمیا که ارتباط تنگاتنگی با مکانیسم های دفاعی رشد نایافته دارد نیز یک واکنش دینامیک برای مقابله با هیجانات ناخوشایند ناشی از رویداد بیماری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1839513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!