ارزیابی سلولی و مولکولی اثر عصاره هیدروالکلی دارچین روی سلول های سرطانی ریه در مقایسه با سیکلوفسفامید

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان ریه علت بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است. با وجود تلاش های فراوان، تاکنون داروی ایده الی برای درمان سرطان یافت نشده است. دارچین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان قوی است. در این مطالعه، اثر کشندگی عصاره هیدروالکلی دارچین روی سلول های سرطانی ریه رده A549 با سیکلوفسفامید مقایسه شد.
روش کار
عصاره دارچین با دستگاه سوکسله تهیه گردید. سلول های A549 کشت و سپس به مدت 1، 3 و 5 روز، با غلظت های01/0 ، 1/0، 1 و 10 میلی گرم بر میلی لیتر دارچین و سیکلوفسفامید تیمار شدند. در روزهای معین پس از تیمار، بقاء و مورفولوژی سلول ها ارزیابی شد. همچنین بیان ژن های درگیر در آپوپتوز همچون Bax، Bad و Bcl-2 با روش qRT_PCR مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها به روش آماری آنالیز واریانس یکطرفه و پس آزمون توکی آنالیز شدند. سطح معنی دار بودن تفاوت ها، 05/0 p< در نظر گرفته شد.
یافته ها
مقایسه درصد بقاء سلولی در گروه های تیمار شده نشان داد که اثر کشندگی دارچین در غلظت های 1 و 10 میلی گرم بر میلی لیتر در روز پنجم تقریبا با سیکلوفسفامید یکسان است ولی در سایر غلظت ها و روزها کمتر از سیکلوفسفامید بود (05/0p<). همچنین، نتایج مولکولی نشان داد که عصاره دارچین در غلظت های1 و 10 میلی گرم بر میلی لیتر می تواند سبب افزایش بیان ژن های Bax، Bad و کاهش بیان ژن Bcl-2 گردد (05/0p<).
نتیجه گیری
عصاره هیدروالکلی دارچین قادر است آپوپتوز را به صورت وابسته به دوز و زمان در سلول های A459 القاء کند و با افزایش غلظت، با سیکلوفسفامید مشابه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!