غربالگری بیوانفورماتیکی مهارکننده (های) پروتئاز NS3/4A ویروس هپاتیت سی از دو گیاه دارویی Cornus officinalis و Syzygium aromaticum

نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت ناشی از ویروس هپاتیت سی یکی از معضلات مهم پیش روی سلامت عمومی ویکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان است. بنابراین اخیرا پژوهش های زیادی با هدف معرفی ترکیبات جدید و موثر ضد هپاتیت سی بویژه ترکیبات گیاهی انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر غربالگری بیوانفورماتیکی مهارکننده (های) پروتئاز ویروس هپاتیت سی از دو گیاه دارویی Cornus officinalis و Syzygium aromaticum می باشد.
روش کار
ابتدا ساختار سه بعدی پروتئاز ویروس هپاتیت سی و ترکیبات غالب گیاهان مذکور به ترتیب از پایگاه داده های پروتئین وPubchem دریافت شد. سپس خصوصیات فیزیکوشیمیایی ترکیبات گیاهی و پتانسیل سمیت سلولی و جهش زایی آن ها با استفاده از نرم افزارهایSwiss ADME و Toxtree پیش بینی شد. در نهایت ترکیبات گیاهی و پروتئاز هپاتیت سی در بررسی داکینگ مولکولی با استفاده از نرم افزار iGemdock 2.1 مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که ترکیبات مورد بررسی فاقد پتانسیل جهش زایی و سمیت سلولی هستند. نتایج بدست آمده حاکی از برهمکنش های قوی و مناسب ترکیبات مورد مطالعه با آنزیم NS3/4A خصوصا در ناحیه ی مسئول فعالیت پروتئازی است. افزون بر این مشخص شد که 1،2،6-Trigalloylglucose،Hyperoside، Isoquercitrin، Rhamnetin، Ursolic acid و Methyl salicylate برهمکنش های قوی تری را با اسیدآمینه های کلیدی جایگاه فعال آنزیم ایجاد می کنند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل شده می توان نتیجه گرفت که ترکیبات گیاهی مورد بررسی می توانند به عنوان نامزد های مناسبی جهت بررسی های برون و درون تنی به منظور دستیابی به ترکیبات ضد هپاتیت سی مورد ارزیابی قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!