رضایت مندی مراقبین سلامت شاغل در برنامه پزشک خانواده شهری ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
مراقبین سلامت به عنوان دستیار، پزشک خانواده شهری را در ارائه خدمات سلامت یاری می رسانند. رضایت مراقبین سلامت می تواند عامل مهمی در ماندگاری و ارائه جامع تر و کیفی تر خدمات سلامت محسوب می شود. این مطالعه به منظور بررسی سطح رضایت مراقبین سلامت استان های فارس و مازندران از برنامه پزشک خانواده شهری انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی در زمستان 1395 انجام گرفت. 15 درصد مراقبین سلامت استان های فارس و مازندران به صورت تصادفی منظم انتخاب و مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه خودساخته شامل متغیرهای فردی با 16 سوال باز و بسته و رضایت مندی از برنامه پزشک خانواده شهری با 13 سوال بسته در مقیاس لیکرت بود که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت.
یافته ها
از 228 مراقب سلامت مطالعه شده، 133 نفر (3/58 درصد) شاغل استان فارس و 219 نفر (1/96 درصد) زن بودند. میانگین سطح رضایت از پزشکان خانواده شهری از 5 نمره، 9/0±90/3 و از رفتار جمعیت تحت پوشش 0/1±22/3 بود. رضایت کلی 8/54 درصد مراقبین سلامت بالاتر از حد متوسط (بالاتر از 5/3) بود. بین رضایت مراقبین سلامت و استان محل خدمت در هیچ کدام از موضوعات موردبررسی اختلاف معنی دار وجود نداشت (05/0
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که رضایت مندی مراقبین سلامت از عملکرد پزشکان خانواده بالاتر از حد متوسط و از جمعیت تحت پوشش در حد متوسط بود. پیشنهاد می گردد برنامه های مداخله ای به منظور ارتقای رضایت مندی در سطوح مختلف طراحی و اجرا گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1850052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!