مقایسه ی تاثیر میزوپروستول زیرزبانی و بوکال در القای زایمان در حاملگی های ترم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
میزوپروستول برای فعالیت های مختلفی از جمله، سقط دارویی، بررسی مدیریت دارویی سقط، القای زایمان، آماده سازی سرویکس پیش از جراحی، و درمان خونریزی پس از زایمان استفاده می شود. این پژوهش به مقایسه ی اثر میزوپروستول بوکال و زیرزبانی در القای زایمان در حاملگی های ترم کاندید ختم بارداری پرداخت.
روش بررسی
این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور بود. 200 زن باردار مراجعه کننده به بیمارستان کوثر قزوین در طی اسفند 1395 تا بهمن 1396 با استفاده از جدول اعداد تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول mg 50 میزوپروستول زیرزبانی و گروه دوم mg 50 میزوپروستول بوکال دریافت نمودند و سپس عوارض جنینی و مادری و امتیاز بیشاپ و نوع زایمان و فاصله ی آن تا زایمان در دو گروه بررسی شدند.
یافته ها
متغیرهای پژوهش شامل سن، هفته بارداری، شاخص توده بدنی، تعداد بارداری پیشین، وزن نوزاد، توتال دوز، بیشاب اسکور ساعت 1، بیشاب اسکور ساعت 6، نیاز به اکسی توسین و نوع زایمان بودند. نتایج نشان داد که میانگین سنی (0/77P=)، هفته ی بارداری (0/108P=)، شاخص توده بدنی (0/67P=)، تعداد بارداری پیشین (0/67P=)، وزن نوزاد (0/43P=)، توتال دوز (0/58P=)، بیشاب اسکور ساعت 1 (0/36P=) و بیشاب اسکور ساعت 6 (0/07P=) در هر دو گروه همسان بود. در روش بوکال 43 (43%) و در روش زیرزبانی 64 (64%) نفر زایمان طبیعی داشتند که اختلاف آماری معنا داری داشتند (0/01P=). همچنین میزان عوارض مادری و جنینی در دو گروه بوکال و زیرزبانی کمابیش یکسان بود.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که تفاوتی بین دو روش میزوپروستول زیرزبانی و بوکال در القای زایمان در حاملگی های ترم از نظر نتایج بارداری و عوارض بارداری و جنینی وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
250 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p1852324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!