سنجش زیستی و غربال گری مولکولی آنزیم پکتیناز در باکتری های نمک دوست جداشده از دریاچه های نمکی ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پکتیناز یا آنزیم های پکتینولاتیکی، کمپلکس آنزیمی شامل سه آنزیم پکتین متیل استراز (EC.3.1.1.11)، پکتین لیاز (EC.4.2.2.2) و پلی گالاکتوروناز (EC.3.2.1.15) هستند که باعث تجزیه پکتین موجود در دیواره سلول های گیاهی می شوند. این آنزیم ها مصرف های صنعتی بسیاری دارند که تعدادی از آنها در شرایط حاد از نظر دما، اسیدیته و غظت نمک فعال هستند. در پژوهش حاضر، به بررسی و شناسایی باکتری هایی پرداخته شد که آنزیم پکتیناز را در شرایط حاد غلظت نمک تولید می کنند و سپس ژن مولد این آنزیم در باکتری ها بررسی و شناسایی شد.
مواد و روش‏‏ها: سویه های جمع آوری شده از دریاچه های ارومیه، گمیشان و اینچه برون روی محیط حاوی پیش ماده پکتین کشت داده شدند و سویه های مثبت با معرف یدید/یدیدپتاسیم و با توجه به هاله های شفاف ایجادشده انتخاب شدند و سنجش کمی فعالیت آنزیم روی هر سه آنزیم مجموعه پکتینازی به روش اسپکتروفوتومتری انجام شد. برای غربال مولکولی ژن پکتیناز، پرایمرهای مربوطه طراحی شدند و ژن مدنظر تکثیر شد.
نتایج
از بین 130 سویه بررسی شده، 17 سویه برای این آنزیم مثبت بودند که 10 سویه از دریاچه گمیشان (59 درصد)، 6 سویه از دریاچه اینچه برون (35 درصد) و 1 سویه از دریاچه ارومیه (6 درصد) جداسازی شده بود. با توجه به قطر هاله فعالیت آنزیم در آزمون کیفی، میزان فعالیت هر سه آنزیم پکتینازی در سویه R2S25 از دریاچه اینچه برون اندازه گیری و منحنی رشد ترسیم شد. در بررسی مولکولی، تمام سویه ها حاوی قطعه ژنی مدنظر بودند.
بحث و نتیجه گیری: بررسی های کمی نشان دادند در سویه R2S25، تولید و فعالیت آنزیم های پکتینازی هم زمان با افزایش رشد سویه منتخب در فاز لگاریتمی انجام می شود. بررسی های مولکولی، حضور ژن این آنزیم را در جنس های مارتللا، آئروموکروبیوم، پلنوکوکوس، مارینوباکتر، ویرجی باسیلوس، کوکوریا و میکروکوکوس تایید می کنند
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1868466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!