تثبیت زمین لغزش های خاکی با فن آوری SLS

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
صرف نظر از معیارهای زیست محیطی، یکی از نکات مهم در تثبیت توده های لغزشی، اقتصاد مهندسی طرح است به نحوی که هزینه های اجرایی باید با ارزش اقتصادی توده و یا اهمیت کاربری آن هماهنگی داشته باشد. روش های رایج در تثبیت زمین لغزش ها عمدتا پر هزینه بوده و برای توده های واقع در اراضی کشاورزی و منابع طبیعی فاقد توجیه اقتصادی می باشد. در این تحقیق سعی شده کاربرد تکنیک استفاده از محلول اشباع آهک (SLS) saturated lime solution که در سال های اخیر برای تقویت مقاومت برشی خاک ها ارائه شده است، در تثبیت توده های لغزشی خاکی مورد ارزیابی قرار گرفته و متدولوژی آن تدوین گردد.
در این مقاله، ضمن تشریح و بررسی کامل مراحل مختلف پژوهش شامل بررسی های صحرایی زیرسطحی، آزمایش های آزمایشگاهی، تهیه مدل عددی و تلفیق، نتایجی که در مورد یک توده لغزشی حاصل شده، مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. در اولین مرحله، پس از شناخت لایه بندی توده، ویژگی های مقاومتی و مکانیکی خاک اندازه گیری و مقدار لازم برای افزایش مقاومت برشی خاک تعیین می گردد. در مرحله بعدی به کمک مدل های عددی، شرایط لازم برای پایدار شدن توده جستجو شده و بر اساس آن میزان SLS (محلول اشباع آهک) مورد نیاز محاسبه و به کمک مدل های عددی نحوه وارد کردن آن به خاک تعیین می گردد. نتایج نشان می دهد که این تکنیک در پروژه های عمرانی قابل استفاده بوده و با توجه به کم بودن هزینه های آن در مقایسه با روش های معمول، می تواند به عنوان یک گزینه قابل رقابت در فعالیت های تثبیت زمین لغزش مورد توجه جدی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1869463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!