تاثیر 8 هفته تمرینات تناوبی با شدت بالا و یوگا بر آمادگی قلبی تنفسی در دانشجویان دختر فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سال های اخیر تمرینات یوگا و تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) به عنوان نوعی ورزش برای بهبود وضع سلامت جسمی و بهبود مشکلات قلبی و تنفسی مورد توجه قرار گرفته اند. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرینات HIIT و یوگا بر آمادگی قلبی تنفسی در دانشجویان دختر فعال می باشد.

این مطالعه نیمه تجربی در سال 1395، بر روی 21 دانشجوی دختر فعال رشته تربیت بدنی دانشگاه الزهرا انجام گرفت. آزمودنی ها بطور تصادفی به سه گروه کنترل، یوگا و HIIT تقسیم شدند. در گروه HIIT برنامه تمرینی شامل انجام 3 دوره آزمون رست (هر ست به طول 35 متر) با 10 ثانیه استراحت بین هر مرحله برای هفته های اول و دوم بود. به ازای هر دو هفته یک مرحله اضافه می گردید. برنامه تمرینی گروه یوگا که به ترتیب شامل تکنیک های تنفسی و پوسچرها (آسانا) بود، به مدت 8 هفته و هر هفته دو جلسه به مدت 90 دقیقه انجام شد. شاخص های قلبی و تنفسی قبل از تمرینات و 24 ساعت بعد از آخرین تمرین اندازه گیری شدند. تحلیل داده ها به کمک نرم افزار 16 SPSS و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی دار 05/0 >P انجام شد.

نتایج نشان داد که میانگین حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2max) در تمرینات HIIT و یوگا بطور معناداری در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت (05/0>P)، با این حال، بین دو گروه تمرینی یوگا و HIIT تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). پس از 8 هفته تمرینات HIIT و یوگا، تغییر معناداری در میانگین شاخص های آستانه تهویه ای (VT)، معادل تهویه ای اکسیژن دقیقه ای(VE/VO2) ، معادل تهویه ای دی‌اکسیدکربن (VE/VCO2) و نسبت تبادل تنفسی (RER) در مقایسه با گروه کنترل مشاهده نگردید (05/0<P). همچنین تغییرات تعاملی در دو سطح گروه و زمان نشان داد که تمرین یوگا در مقایسه با گروه تمرینی HIIT و گروه کنترل سبب کاهش معنی دار میانگین RER گردید (05/0>P).

مطالعه حاضر نشان داد 8 هفته تمرین یوگا و HIIT  سبب بهبود آمادگی  قلبی- تنفسی در دانشجویان دختران فعال می‌گردد، از این رو این تمرینات می توانند در بهبود سلامت جسمی و مشکلات قلبی و تنفسی موثر باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1872226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!