تاثیر آمینوفیلین وریدی در پیشگیری از سردرد پس از بی حسی نخاعی در بیماران تحت عمل سزارین الکتیو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سردرد یک عارضه شایع در بیهوشی به روش بی حسی نخاعی می باشد و به علت سوراخ شدن دورا، کمابیش هفت روز پس از پارگی رخ می دهد. در این مطالعه اثر آمینوفیلین وریدی در پیشگیری از سردرد، از بی حسی نخاعی در بیماران که تحت سزارین الکتیو قرار می گیرند، بررسی شد.
این کارآزمایی بالینی دوسوکور تصادفی روی 1 4 0 زن 1 8 تا 3 5 سال با American Society of Anesthesiologists Classification (ASA Class) I، II کاندید بی حسی نخاعی در عمل سزارین الکتیو انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پس از کلامپ بندناف نوزاد، mg/kg 1 وزن بدن آمینوفیلین حل شده در cc 1 0 0 نرمال سالین به گروه مداخله انفوزیون گردید اما تنها ml 1 0 0 نرمال سالین برای گروه کنترل انفوزیون شد. فشارخون و ضربان قلب بیمار پیش از بی حسی نخاعی، بلافاصله پس از آن، پس از برش رحم و کلامپ بندناف، پس از تزریق دارو و سپس هر پنج دقیقه ثبت گردید. در ساعات چهار، هشت، 2 4 ، 4 8 و 7 2 پس از عمل، وجود سردرد در بیماران بررسی شد.
نتایج نشان داد که دو گروه از نظر سنی با یکدیگر همسان بوده اند به ترتیب (3 /7 8 ±2 8 /1 8 و 3 /8 0 ±2 8 /7 2 ، 0 /4 0 =P) گرچه شدت و استمرار سردرد در گروه مداخله بیشتر بود، ولی هیچ تفاوت معناداری بین دو گروه یافت نشد. متوسط تغییرات فشارخون سیستولیک و دیاستولیک در گروه مداخله بیشتر بود (0 /0 0 1 P<). متوسط تغییرات ضربان قلب در گروه شاهد نسبت به گروه مداخله بیشتر بود (0 /0 0 1 P<).

زبان:
فارسی
صفحات:
396 تا 402
لینک کوتاه:
magiran.com/p1879892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!