تاثیر لاکتوباسیلوس پلانتاروم بر روی بهبود گاستریت معده ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری در مدل موشی C57BL/6

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) یک پاتوژن گوارشی انسان است که دارای توانایی منحصر به فرد در کلونیزاسیون مخاط معده است و بیش از نیمی از جمعیت جهان را آلوده می کند. H. pylori منجر به گاستریت مزمن می شود و نقش آن در ایجاد بیماری زخم معده- سرطان معده و لنفوم های معده محسوب می شود. این باکتری عفونت های بسیار زیادی ایجاد می کند لذا افراد زیادی در سطح جهان الوده به هلیکوباکتر پیلوری هستند. بدین منظور مطالعات زیادی در زمینه ی پیشگیری و درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری و بیماری های مرتبط با آن انجام میشود, که برای بررسی رژیم های دارویی مختلف از جمله پروبیوتیک ها وجود یک مدل حیوانی ضروری می باشد. در حال حاضر رژیم های درمانی متعددی برای درمان هلیکوباکتر پیلوری وجود دارد و از انجایی که مقاومت نسبت به ترکیبات ضدمیکروبی و آنتی بیوتیک ها علیه سوش هلیکوباکتر پیلوری در کشورهای درحال توسعه مثل ایران بسیار زیاد است در این مطالعه از پروبیوتیک ها و داروهای غیرآنتی بیوتیکی برای کاهش التهاب و عفونت استفاده کرده زیرا امروزه نقش پروبیوتیک ها برای کاهش عفونتهای معده ای به عنوان مسیر کمکی در کنار داروهای دیگر به اثبات رسیده است.

مواد و روش ها

در این تحقیق موش های مورد مطالعه 4هفته بعد از آخرین القای عفونت با سویه استاندارد هلیکوباکتر پیلوری (43504ATCC) و تلاش های مکرر آلوده شدند و در نهایت این سویه در معده موش ها C57BL/6 کلونیزه شد و این کلونیزاسیون با روش PCRنیز مورد تایید قرار گرفت. بعد از القای عفونت, موش ها جهت روش درمانی طراحی شده گروه بندی شدند و در هر گروه 10 حیوان مورد بررسی قرار گرفت.
14روز بعد از پایان درمان پاسخ به درمان از طریق آزمایش تعیین آنتی ژن مدفوعی هلیکوباکتر پیلوریh. pylori) stool Ag) و هسیتوپاتولوژی (رنگ امیزی بافت گیمسا و H&E) مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

یافته های حاصل از این بررسی نشان داد که در گروه های آلوده به عفونت بعد از درمان با لاکتوباسیلوس پلانتاروم کاهش التهاب و بهبودی حاصل شدو میزان ریشه کنی عفونت هلیکوباکتر پیلوری در گروه درمانی طراحی شده بعد از بررسی بافتی منجر به کاهش التهاب شد. در گروه کنترل نیز عفونت و التهاب بعد از درمان به طور چشمگیری کاهش یافت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!