بررسی آگاهی های شکارچیان محلی از ارزش های زیست محیطی پرندگان تالابی و امکان سنجی مشارکت آن ها در حفاظت و مدیریت پایدار پرندگان آبزی و کنارآبچر (مطالعه موردی: تالاب شیرین سو)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پرندگان آبزی به عنوان یکی از گروه های تاکسونومیک به شمار می روند که همواره مورد توجه شکارچیان محلی بوده اند و بسیاری از گونه های آن در دنیا از نظر حفاظتی موقعیت و جایگاه مناسبی ندارند، از این لحاظ می بایست به شکارچیان آموزش های لازم در خصوص ارزش و اهمیت تنوع زیستی و موقعیت حفاظتی پرندگان داده شود تا با مشارکت آنها بتوان به مدیریت بهینه و مطلوب این گروه های جانوری و حفاظت از زیستگاه های آنها پرداخت. با توجه به این که پرندگان آبزی یکی از ساکنان اصلی این تالاب محسوب می شوند، بایستی شرایطی لحاظ شود تا موارد تهدید کننده آنها برطرف و در جهت حمایت و حفاظت آنها اقدام شود. استان همدان در غرب کشور، به علت قرار گیری در مسیر مهاجرت به عنوان کریدور ارتباطی زیستی محسوب گردیده و تالاب های این استان هر ساله شاهد حضور جمعیت های بسیار زیاد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است. تالاب شیرین سو در استان یکی از اکوسیستم های آبی غنی غرب ایران است. در این پژوهش در ابتدا شناسایی گونه های پرندگان آبزی و کنار آبچر با استفاده از دوربین دو چشمی، تلسکوپ پرنده کاوی و دوربین های عکاسی و فیلم برداری و مشاهده گونه های مختلف به طریق پیمایشی و با استفاده از کومه های استتاری در نقاط پرتراکم پرندگان صورت پذیرفته است؛ سپس به منظور بررسی آگاهی های شکارچیان محلی از ارزش های زیست محیطی پرندگان تالابی از پرسشنامه استفاده شده است؛ پس از جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل های مربوطه، اهم نتایج به دست آمده نشان می دهد که بیش از 32 درصد شکارچی ها اطلاع نسبتا خوبی از تالاب شیرین سو داشته و کمتر از 12 درصد افراد آگاهی نسبتا کمی نسبت به تالاب داشته اند، حدود 50 درصد از شکارچیان نسبت به پرندگان تالاب شیرین سو آگاهی کامل داشته و در حدود 10 درصد از شکارچیان با پرندگان تالاب آشنایی نداشته اند. بیش از 44 درصد شکارچیان هدف خود را برای شکار پرندگان امرار و معاش معرفی کرده اند و حدود 56 درصد افراد هدف خود را تجاری وتفریحی در سطح وسیع دانسته اند. لذا این گونه استنباط می شود با فراهم کردن تفریحات سالم و با ایجاد مشاغل در زمینه های دیگر می توان هم از شکار پرندگان و به خطر افتادن چرخه حیات آنها جلوگیری به عمل آورد و هم با ایجاد درآمدهایی برای شکارچیان، سطح فرهنگی آنها را تغییر داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!