شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی زیر ساخت به منظور استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان های پروژه محور بررسی موردی پروژه های پیمانکاری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه پویایی، پیچیدگی، عدم قطعیت از مشخصه های بارز محیط های سازمانی است، در چنین محیطی سازمان ها برای پیشرفت و کسب رضایت مشتریان و یا ارباب رجوع خود نیازمند مدیریت صحیح دانش خود می باشند. چنانچه سازمان ها بخواهند از منافع بیشمار مدیریت دانش بهره گیرند بایستی عوامل زیرساختی مناسبی را فراهم آورند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی زیر ساخت به منظور استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان های پروزه محور طراحی گردید. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع ومبانی نظری و پیشینه تحقیق ،از روش کتابخانه ای استفاده شد و به منظور استخراج زیر ساخت های لازم برای استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان های پروژه محور علاوه بر استفاده از مبانی نظری تحقیق، مصاحبه ای باز با تعدادی از خبرگان صنعت معدنکاری ،مدیران پروژه، اساتید دانشگاهی و تعدادی از شرکت ها و پیمانکارانی که درگیر فعالیتهای پروژه ای می باشند؛ انجام گرفت. نتایج حاصل از این مصاحبه ها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوی بررسی شدند و شاخصهای مربوط به زیر ساخت های لازم برای استقرار نظام مدیریت دانش استخراج و در نهایت پرسش نامه ای حاوی75 سوال به منظور اندازه گیری تاثیر پذیری شاخص های استخراج شده و رتبه بندی آنها تدوین گردید و بین اعضای نمونه آماری تحقیق توزیع شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های تحقیق نشان می دهد. عوامل زیر ساخت موثر بر استقرار نظام مدیریت دانش سازمانی را می توان در قالب چهار زیر ساخت کلی شناسایی نمود که مهمترین آنها بر حسب اولویت تاثیر گذاری بر استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان های پروژه محور عبارت است از ساختار و فرایندهای سازمانی سازمانی، فناوری اطلاعات، ماموریت و ارزش سازمان و فرهنگ سازمانی .
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1903177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!