مطالعه برخی پاسخ های بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی Hydrocotyle vulgarisدر جریان تیمار با نوعی آلاینده آلی: بررسی کارایی گیاه در پالایش سبز با تغییرات محیطی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گیاه پالایی نوعی تکنولوژی موثر و کم هزینه می باشد که از طریق بکارگیری گیاهان، آلاینده ها از جمله پساب های رنگی را از محیط حذف می نماید. در این مطالعه توانایی گیاه آب بشقاب (Hydrocotyle vulgaris) در تجزیه زیستی ماده رنگزای مالاکیت سبز ارزیابی گردید. نتایج نشان دادند که قابلیت گیاه در رنگزدایی مالاکیت سبز بیش از 90 درصد می باشد. همچنین توانایی بالای گیاه در حذف متوالی مالاکیت سبز در دوره طولانی از آزمایشات تکراری، فرایند تجزیه زیستی این آلاینده توسط گیاه را تایید کرد. برخی پاسخ های بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی گیاه تیمار شده با غلظت های مختلف از آلاینده مطالعه گردید و نتایج نشان داد که افزایش در غلظت ماده رنگزا می تواند به افزایش قابل توجه فعالیت آنزیم های سوپر اکسید دیسموتاز و پراکسیداز منجر گردد که تایید کننده نقش مهم این دو آنزیم در سازگاری گیاه به حضور مالاکیت سبز در محیط می باشد. بعلاوه مشخص گردید که افزایش در وزن توده گیاهی، دما و pH می تواند به افزایش کارایی رنگزدایی منجر گردد. در نقطه مقابل، افزایش در غلظت اولیه ماده رنگزا منجر به افزایش نسبت C/C0 گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!