تایپینگ مولکولی سویه های اشریشیاکلی مقاوم به فلوروکینولون جدا سازی شده از بیماران تحت بیوپسی پروستات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
باکتری اشریشیا کلی از مهمترین عوامل عفونی در بیماران تحت بیوپسی پروستات است. هدف از انجام پژوهش کنونی، تایپینگ مولکولی ایزوله های اشریشیاکلی کلونیزه مقاوم به فلوروکینولون و عفونت های ناشی از آن در بیماران تحت بیوپسی پروستات بود.
روش بررسی
در این مطالعه کوهورت که از فروردین تا بهمن 1395 در مرکز تحقیقات ارولوژی بیمارستان سینا (تهران) انجام گردید، سواب های رکتال از 158 بیمار مرد پیش از بیوپسی پروستات گردآوری شد. باکتری های گرم منفی مقاوم به سیپروفلوکساسین به همراه پس زمینه فیلوژنتیکی (با استفاده از روش Quadruplex PCR) ، شیوع ST131 و ساب کلون های آن (H30 and H30-RX131) در دو گروه ایزوله های اشریشیاکلی کلونیزه و بالینی مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع، 73 بیمار دارای کشت مثبت رکتال برای باکتری های گرم منفی مقاوم به فلوروکینولون بودند که غالب ترین ایزوله اشریشیاکلی بود. بیشترین ایزوله ها در گروه فیلوژنتیک B2 و به دنبال آن به ترتیب در گروه های A، E، C و D، B1 و F قرار داشتند. ایزوله های اشریشیاکلی مقاوم به فلوروکینولون، مقاومت سطح خیلی بالا به آمپی سیلین و تریمتوپریم- سولفامتوکسازول را از خود نشان دادند. به طور کلی، بیشتر ایزوله های اشریشیاکلی مقاوم به چندین آنتی بیوتیک در گروه B2 و با ژنوتایپ ST131 تشخیص داده شد. باوجود افزایش عفونت در میان بیماران کلونیزه با سویه E. coli ST131، تفاوت کمابیش معناداری در شیوع آن در بین دو گروه مشاهده شد (0/06P=).
نتیجه گیری
پاتوژن ST131 شیوع بالایی را در کلونیزاسیون رکتال و عفونت های پس از بیوپسی پروستات داشت که مقاومت گسترده ای به آنتی بیوتیک های رایج را نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
629 تا 636
لینک کوتاه:
magiran.com/p1917522 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!