بررسی اثر چندین تنظیم کننده رشد گیاهی بر ویژگی های رشد ی،میزان کلروفیل و مقدار عناصر در فرفیون زینتی (Euphorbia lactea f. cristata)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هورمون های گیاهی عهده دار تنظیم و هماهنگی فرآیند هایی هستند که در نقاط مختلف پیکر گیاهان صورت می گیرند. رشد و نمو طبیعی یک گیاه، بیشتر توسط اعمال متقابل هورمون های گیاهی تحریک کننده و بازدارنده تنظیم می شود. فرفیون) (Euphorbia lactea از تیره Euphorbiaceae ، گیاه زینتی زیبا و پر طرفداری است که بدلیل داشتن ساختاری خاص و تنوع شکل ظاهری، دارای تقاضای بالا و بازار فروش خیلی خوبی می باشد. از این رو تحقیق حاضر با هدف بهبود کمی و کیفی صفات رویشی این گیاه، به صورت طرح کاملا تصادفی در سه تکرار در شرایط گلخانه ای در سال 1396 اجرا گردید. اثر 12 تیمار، متشکل از شاهد، 2, 4-D در سه سطح 25، 50 و 100 میلی گرم در لیتر، TDZ در سه سطح 5، 10 و 20 میلی گرم در لیتر، GA3 در سه سطح 100، 200 و 400 میلی گرم در لیتر و ترکیبی از 2, 4-D و TDZ 5 و 10 میلی گرم در لیتر مورد بررسی قرار گرفت. تیمارها به فاصله هفت روز یک بار و در هشت نوبت بر روی پیوندکهای گیاهان پیوند شده اعمال گردیدند. در تیمارهای انجام شده با 2, 4-D نحوه رشد پیوندک ها به صورت برجستگی های گرانوله، در TDZ به صورت کنگره ای، در GA3 به صورت شاخ گوزنی و در تیمار 2, 4-D توام با TDZ به صورت ترکیبی از برجستگی های گرانوله و کنگره ای بود. بر اساس نتایج، بیشترین وزن نهایی پیوندک از تیمار جیبرلیک اسید 400 میلی گرم در لیتر با میانگین 1/20 گرم به دست آمد. همچنین، بین تیمارهای مختلف تنظیم کننده های رشد گیاهی، بیشترین میزان کلروفیل کل از تیمار جیبرلیک اسید 100 میلی گرم در لیتر، با میانگین 94/0 میلی گرم بر گرم وزن تر، حاصل شد. درصد پتاسیم و فسفر در تیمار تیدیازورون 5 میلی گرم در لیتر بیشترین بودند. مقدار کلسیم نیز در تیمار اسید جیبرلیک 400 میلی گرم در لیتر دارای حداکثر میزان کلسیم در بین تیمارها بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1926828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!