تجربیات زنان باردار از ارتباط جنسی در دوران بارداری: یک تحقیق پدیدارشناسی

پیام:
چکیده:
مقدمه
فعالیت جنسی بخش مهمی از رفتار انسان می باشد که می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، جسمانی و روانی دوران بارداری قرار گیرد و شناسایی این عوامل توسط همسران، به ارتقای کیفیت ارتباط آن ها در این دوره مهم کمک می کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی علل ایجاد مشکلات جنسی زنان باردار بود.
روش
این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفت. مشارکت کنندگان را 13 زن باردار تشکیل دادند که اطلاعات آنان از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری گردید. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد و داده ها به روش Colaizzi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته های حاصل شده در 108 کد اولیه، 8 زیرمضمون و 4 مضمون اصلی شامل «مشکلات فردی» ، «مشکل ارتباط با همسر» ، «مشکلات مربوط به جنین» و «مشکل ارتباط با خانواده ها» طبقه بندی گردید. نتیجه‎گیری: عوامل مختلف فردی و بین فردی در ایجاد مشکلات جنسی در دوره بارداری تاثیر دارد. با توجه به این که رضایت همسران در همه مراحل زندگی سرلوحه بهداشت قرار دارد و قسمت اعظم بعد عاطفی برای زنان از طریق این رابطه به دست می آید، آگاهی از تغییرات دوران بارداری می تواند به افزایش رضایتمندی زناشویی کمک کند که این آگاهی از طریق آموزش ویژگی ها و تغییرات دوره بارداری زیر نظر متخصصان حاصل می گردد. همچنین، مشکل در روابط جنسی می تواند نشانه مشکلات دیگری در پیوند زناشویی باشد. بنابراین، در کنار آموزش های مناسب، باید برای برخی از زوجین جلسات مشاوره در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
240 تا 251
لینک کوتاه:
magiran.com/p1926882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!