تجربیات کادر پزشکی و دندان پزشکی در خصوص اطلاع تشخیص بدخیمی های سر و گردن به بیماران و بستگان آن ها: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مهم ترین چالش های بیماران مبتلا به سرطان، آگاه کردن آنان از تشخیص بیماری خود می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه ها و تجربیات متخصصان و کادر پزشکی و دندان پزشکی کرمان درباره اطلاع رسانی تشخیص بدخیمی های سر و گردن به بیماران و بستگان آنان انجام شد.
روش
این مطالعه از نوع کیفی بود و داده های آن از طریق مصاحبه های عمقی و بحث های گروهی (Focus group) جمع آوری گردید. گروه هدف شرکت کننده متشکل از اعضای هیات علمی گروه های بیماری های دهان، جراحی دهان، فک و صورت و انکولوژی، کارکنان بخش بیماری های دهان و انکولوژی و دستیاران بخش بیماری های دهان دانشکده دندان پزشکی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان (در مجموع
25 نفر) بود. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف انجام شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت. در نهایت، داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
دو طبقه اصلی آگاهی دادن به بیمار شامل «عوامل تقویت کننده حقیقت گویی» و «عوامل بازدارنده حقیقت گویی» حاصل شد. «اختیار دادن به بیمار در تصمیم گیری در درمان» به عنوان مهم ترین عامل تقویت کننده و «اصرار بستگان نزدیک بیمار به نگفتن حقیقت به بیمار» نیز اصلی ترین عامل بازدارنده در نظر گرفته شد. نتیجه‎گیری: با وجود اعتقاد بیشتر مصاحبه شوندگان به گفتن حقیقت، چندین عامل از جمله ترجیح خانواده بیمار، اضطراب و وضعیت جسمی و روحی بیمار را باید در نظر گرفت. از این رو، آموزش کادر پزشکی در این رابطه عاقلانه به نظر می ر سد.
زبان:
فارسی
صفحات:
288 تا 298
لینک کوتاه:
magiran.com/p1926911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!