نگرش پزشکان، پرستاران وپیراپزشکان در زمینه شایع ترین خطاهای پزشکی در بیمارستان های استان چهارمحال و بختیاری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خطاهای دارویی از جمله خطاهای غیر قابل بخشش انسانی است و نبود مطالعات آماری کشوری، بومی شناسی و سرباز زدن از گزارش خطاهای دارویی، از جمله چالش های فرا روی این حوزه است و شناسایی آن ها برای ارائه راهکارهای مقابله با ایجاد یا بروز مجدد، ضروری است. هدف از انجام این مطالعه، نظرسنجی ازکادر پرستاری، پزشکی و پیراپزشکی در بیمارستان های استان چهارمحال و بختیاری درباره علل و عوامل موجد خطاهای دارویی بود.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی تحلیلی 91 نفر کادر پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی شرکت کردند و در کارگاه دو روزه خطاهای دارویی که در اردیبهشت 1396 برگزار شد به صورت تصادفی، به 8 گروه 10 نفری و یک گروه 11نفری تقسیم شدند و از آن ها خواسته شد، خطاهای دارویی را لیست کنند. سپس در قالب پرسش نامه لیکرت 5 گزینه ای که روایی و پایایی آن تایید شده بود، خطاها درج شد و در اختیار افراد قرارگرفت. داده ها با نسخه 16 نرم افزار SPSS آنالیز شد.
یافته ها
فراوانی خطاهای بدخطی (83/3 درصد) ، بدخلقی (65/9 درصد) ، خستگی بیش از حد پزشک (56/8 درصد) ، ناآشنایی نیرو های جدید با شرایط نگهداری دارو (59/3 درصد) ، محاسبات دارویی (58/2 درصد) ، تجویز دارو (55/6 درصد) ، تطابق نداشتن آموخته های فارماکولوژی با شرح وظایف دارویی (58/1 درصد) ، اشراف نداشتن داروساز به مطالب علمی (58 درصد) ، دسترسی به داروساز در سه شیفت (52/5 درصد) ، راند دارویی (59/8 درصد) ، تشابه شکل ظاهری داروها (56/8 درصد) و خطاهای همراه بیمار (79/3 درصد) اهمیت زیاد و بسیار زیاد معنی داری داشت و در هر بخش فراوانی و علل وقوع خطاهای دارویی، متفاوت بود (P<0/05).
نتیجه گیری
شناخت عوامل موجد خطاهای دارویی در هر بخش و بیمارستان، آموزش مداوم پرستار، پزشک و داروساز بیمارستانی می تواند در جلوگیری از وقوع خطاهای دارویی کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
210 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p1937410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!