آلودگی صوتی در بیمارستان های دولتی شهر ساری (سال 1394)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
بیمارستان به عنوان محیط ارائه ی خدمات درمانی، تحت تاثیر منابع تولید آلودگی صوتی قرار دارد. این مسئله می تواند از جنبه های بهداشتی و آسایشی بر بیماران و کارکنان تاثیرات منفی داشته باشد. لذا این مطالعه با هدف اندازه گیری شدت صوت در بیمارستان های دولتی شهر ساری انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه ی مقطعی در بهار سال 1394 در چهار بیمارستان دولتی ساری صورت گرفت. با استفاده از صداسنج، تراز فشار صوت در بخش های اتاق عمل، مراقبت های ویژه و اورژانس، در روزهای عادی و تعطیل در دو شیفت (صبح از ساعت 8 تا 12 و بعد از ظهر از ساعت 14 تا 18) اندازه گیری شد. مقادیر آستانه مجاز صوت در روز و شب به ترتیب 35 و 30 دسی بل شبکه A تعریف شدند.
یافته ها
بیمارستان امام با میانگین تراز صوت 7/18+55/88 دسی بل و بیمارستان فاطمه زهرا با میانگین تراز صوت 4/64+50 دسی بل به ترتیب پر سر و صدا ترین و کم سر و صدا ترین بیمارستان ها بودند. اتاق عمل بیمارستان بوعلی سینا با شدت صوت 67 دسی بل شلوغ ترین بخش و بخش مراقبت های ویژه ی بیمارستان فاطمه زهرا با 5/46 دسی بل، آرام ترین بخش شناخته شدند. همچنین بین میانگین های تراز صوت اندازه گیری شده در صبح و عصر بیمارستان ها اختلاف معناداری وجود نداشت (0/07>p).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج، میزان صدا در بیمارستان های ساری بالاتر از حد استاندارد است. اطلاع رسانی و آموزش به پرسنل می تواند نقش مهمی در کنترل صوت و در نتیجه ارتقاء کیفیت خدمات در مراکز درمانی ایفا کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!