تاثیر یک دوره فعالیت بدنی سبک بر سبک زندگی و عوامل اجتماعی شناختی اثرگذار بر بی تحرکی در بهبود یافتگان سرطان پستان شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بهبود سبک زندگی یکی از مهم ترین اقدامات در افزایش بقای درمان در بهبود یافتگان از سرطان پستان می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر یک دوره فعالیت بدنی سبک بر عوامل اجتماعی شناختی نسبت به بی‏تحرکی و سبک زندگی بهبود یافتگان سرطان پستان شهر اصفهان انجام شد.
روش بررسی
24 نفر از زنان بهبود یافته از سرطان پستان به روش نمونه ‏گیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در گروه‏ های آزمایش و گواه (12 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. هر دو گروه توسط پرسشنامه های رفتارهای بی ‏تحرک ویژه شرایط بوسچارت و همکاران (2015) و سبک زندگی میلر- اسمیت (2001)، در طی دو مرحله پیش ‏آزمون و پس ‏آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. فعالیت بدنی سبک به مدت یک ماه براساس دفترچه راهنمای فعالیت بدنی بزرگسالان استرالیا در گروه آزمایش اجرا شد. داده ها با استفاده از روش‏ های آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری تحلیل شدند (05/0 > P).
یافته ‏ها
 تفاوت معناداری در نمرات سبک زندگی و عوامل اجتماعی- شناختی تاثیرگذار بر بی‏ تحرکی (به جز مولفه الگوگیری از بی‏ تحرکی) و در بین دو گروه وجود داشت (001/0p =).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که می توان با اجرای فعالیت بدنی سبک به بهبود سبک زندگی و عوامل اجتماعی شناختی تاثیرگذار بر بی‏ تحرکی به دلیل تغییر در عوامل کلیدی رفتار همچون انگیزه‏ ها و روابط بین فردی، در زنان بهبود یافته از سرطان پستان کمک کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1943539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!