ارزیابی زیست محیطی روانکارهای خودرو با رویکرد چرخه حیات

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه آلاینده های مرتبط با پالایشگاه ها و محصولات وابسته به نفت نگرانی های زیادی را در رابطه با محیط زیست به وجود آورده اند. در این بین سهم روانکارهای خودرو به عنوان یکی از محصولات وابسته به نفت در رابطه با مسائل زیست محیطی، آلودگی های مضر بشر و تشدید گرمایش جهانی غیرقابل اغماض است. اخیرا روش ارزیابی چرخه حیات به عنوان ابزاری سودمند جهت یافتن راه حل هایی برای مشکلات زیست محیطی ارائه شده است. هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه اثرات زیست محیطی روانکارهای خودرو و مواد تشکیل دهنده آن (روغن پایه و مواد افزودنی) و در نهایت شناسایی مواد آلاینده جهت جایگزینی آن با مواد دوستدار محیط زیست است.
روش بررسی
در این مطالعه ابتدا مرز سیستم مشخص گردید و سپس مراحل ارزیابی چرخه حیات برای روانکارهای خودرو پیگیری شد. نهایتا نتایج در نرم افزار SimaPro براساس شاخص های روش Eco Indicator 95 ارائه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد علی رغم این که مواد افزودنی تقریبا 20 درصد روانکارها را تشکیل داده اند، اما بیش از 80 درصد آلاینده های زیست محیطی به آنها مربوط می شود. این مواد تاثیر چشمگیری در انتشار گازهای گلخانه ای و پتانسیل گرمایش جهانی دارند به طوری که 91 درصد از انتشارات CO2 (kg7/81) مربوط به روانکارهای خودرو ناشی از مواد افزودنی است. همچنین این مواد باعث انتشار kg C2H40/00913 و kg SPM0/0368 شده و در نتیجه از عوامل موثر در تشکیل غلظت های تابستانی و زمستانی هستند. همچنین، روانکارهای خودرو باعث ورود فلزات سنگین (kg Pb 5-10×3/95) به آب و انتشار مواد سرطان زا (kg B(a)P 6-10×4/22) می شوند که روغن های پایه درصد بسیار کمی از ورود این مواد را به خود اختصاص داده است.
نتیجه گیری
مهمترین عامل آلایندگی زیست محیطی روغن های روانکار خودرو، مواد افزودنی به آن تعیین گردید. با توجه به اینکه درصد آلایندگی هر یک از مواد افزودنی به روانکارها به ترتیب شامل مواد ضد زنگ (40 درصد)، مواد ضد سایش (23 درصد)، پاک کننده ها (20 درصد) و اصلاح کننده های چسبندگی (17 درصد) است، شرکت می بایست به دنبال تغییر مواد ضدزنگ و جایگزینی آن با آنتی اکسیدان هایی با آلایندگی زیست محیطی پایین تر در چرخه تولید محصولات روانکار خود باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
547 تا 562
لینک کوتاه:
magiran.com/p1944372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!