بررسی آزمایشگاهی مکانیسم های تولید آشام آب کم شور در مخزن کربناته شکافدار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

روش تزریق آب کم شور به دلیل دارا بودن مزایایی همچون دسترسی آسان، سازگاری با محیط زیست و مقرون به صرفه بودن یکی از مهمترین موضوعات تحقیق جهت بهبود بازیافت نفت در صنعت می باشد.امروزه در میادین نفتی دنیا ازتزریق آب کم شور به عنوان یکی از روش های نوین ازدیاد برداشت، جهت افزایش تولید نفت استفاده می شود.مکانیسم های متعددی برای توصیف عملکرد تزریق آب کم شور در ازدیاد برداشت نفت بیان شده است که مهاجرت ذرات رس، تغییر ترشوندگی، تبادل یونی، انبساط لایه دوگانه، تغییر  pH، حلالیت کانی و اثر نمک از جمله آنها است . برهم کنش ها و اثر متقابل این مکانیسم ها و تناقض در نتایج برخی آزمایشات بر پیچیدگی شناخت عملکرد دقیق تزریق آب کم شور افزوده است.
هدف این مقاله ،بررسی مکانیسمهای حلالیت کانی ، اثر افزایشpH وتغییر ترشوندگی است. با توجه به اینکه مخزن مورد مطالعه از نوع کربناته شکافدار با تراوایی پایین یکی از مخازن جنوب کشور می باشد و مکانیزم اصلی در بخش آبزده این نوع مخازن به منظور تولید نفت ،آشام است لذا در این مطالعه جهت دستیابی به اهداف مورد نظر ،آزمایشات آشام ثانویه بر نمونه سنگ کربناته در بازه های مختلفی از نمک (رقتهای[1] 20،10،0و100برابرآب دریا) طراحی و اجرا گردید. جهت بررسی مکانیسم های مورد اشاره ، غلظت یونهای کلسیم،منیزیم و سولفات و مقدار pH در ابتدا و انتهای آزمایشات آشام و در فاز آبی ،مورد اندازه گیری قرار گرفت. نتایج حاصل غلظت نمک بهینه جهت نمونه سنگ این نوع مخزن کربناته شکافدار (یکی از مخازن جنوب کشور)مشخص نموده و  وقوع مکانیسم حلالیت کانی(انیدریت و سنگ کربناته)را تایید نمود، که میزان آن وابسته به غلظت نمک است .همچنین بر اساس نتایج اندازه گیری pH، به نظر می رسد مکانیسم افزایش pHتنها در رقت بالای آب دریا (در این مطالعه 100برابر آب دریا)رخ
می دهد و نتایج اندازه گیری زاویه تماس طبق روش اجرایی استاندارد ،وابستگی میزان تغییر ترشوندگی از حالت نفت دوستی به آب دوستی را به غلظت نمک را تایید می نماید. همچنین با توجه به افزایش میزان بازیافت نفت در آشام آب کم شور در مقایسه با آب دریا ،در طراحی روش های ازدیاد برداشت جهت مخازن کربناته شکافدار با تراوایی پایین می توان از تزریق آب کم شور با رقت بهینه از لحاظ میزان تولید و اقتصادی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!