بررسی رابطه هیجان خواهی، سبک های هویت و فرهنگ رانندگی در رانندگان پرخطر و عادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رانندگی به عنوان امری ضروری در فعالیت های مختلف زندگی روزمره همچون کار، عبورومرور و تفریح به حساب می آید و فرهنگ درست رانندگی باعث ایجاد نظم و آرامش در زندگی اجتماعی افراد می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هیجان خواهی، سبک های هویت و فرهنگ رانندگی در جامعه رانندگان پرخطر و عادی صورت گرفت.

روش

پژوهش حاضر با روش توصیفی - همبستگی به صورت مقایسه ای در جامعه رانندگان پرخطر و عادی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه رانندگان شهر زنجان و نمونه پژوهش شامل 160 نفر راننده مرد (80 راننده پرخطر و 80 راننده عادی) بود که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرس شنامه های رفتار رانندگی منچستر، هیجا نخواهی زاکرمن و سب کهای هویت تجزیه وتحلیل شد. SPSS بروزونسکی استفاده و داد ه ها به کمک نرم افزار آماری

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد که در رانندگان پرخطر، بین هیجان خواهی و سبک هویت سردرگم با فرهنگ رانندگی رابطه مثبت معنادار، ولی در رانندگان عادی بین سبک هویت اطلاعاتی و تعهد با فرهنگ رانندگی، رابطه منفی معنادار وجود دارد؛ و هیجان خواهی و سبک هویت سردرگم، اثر تبیینی مثبت در پیش بینی فرهنگ رانندگی در رانندگان پرخطر دارد، ولی سبک تعهد به صورت منفی قا در به پیش بینی فرهنگ رانندگی در رانندگان عادی می باشد و درنهایت گروه رانندگان عادی از تعهد بالاتر و گروه رانندگان پرخطر، از هیجان خواهی و نمره فرهنگ رانندگی بیشتری (رانندگی پرخطر) برخوردار بودند.

پیشنهاد ها

با توجه به نقش فاکتورهای روا ن شناختی در رفتار رانندگی و تصادفات ، آموزش های جامع تر با تاکید بر عوامل روان شناختی در بین رانندگان قبل و بعد از دریافت گواهینامه توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!