تهدیدات امنیتی و پیامدهای حضور اتباع بیگانه در مناطق حاشیه نشین کلان شهر کرج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در طول سال های گذشته، ایران به جهت همسایگی با کشورهای افغانستان و عراق که از لحاظ سیاسی و اقتصادی دستخوش بی ثباتی بوده اند شاهد سیل عظیمی از مهاجرین این کشورها بود. البته وضعیت خاص کشور افغانستان و اشتراکات زبانی و مذهبی و وجود مرز مشترک طولانی مابین دو کشور شرایطی را فراهم نموده که اکثریت اتباع خارجی ایران را افغانستانی ها تشکیل می دهند. کلان شهر کرج با توجه به نزدیکی به پایتخت کشور و ظرفیت های اشتغال بیشتر به عنوان مقصد مهاجرین انتخاب شده است که مسئله تحقیق بررسی تهدیدات امنیتی و پیامدهای حضور اتباع بیگانه در مناطق حاشیه نشین کرج می باشد.
روش
به لحاظ روش، این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوای جهت دار است. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و جامعه آماری در این پژوهش سرکلانتران و روسا و معاونین کلانتری های مناطق حاشیه نشین شهر کرج بودند. لذا نمونه آماری همان جامعه آماری بوده و با 24 نفر مصاحبه انجام شد. برای تامین روایی و پایایی همه مصاحبه شوندگان از افراد دارای ارتباط مستقیم با موضوع پژوهش انتخاب شدند و از فرآیند ساختاریافته برای ثبت، نوشتن و تفسیر داده ها استفاده شد.
یافته ها
ازجمله نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان در مورد تهدیدات حضور اتباع خارجی، به ترویج فروش و مصرف مواد مخدر، ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی و تولد فرزندان بی هویت، تاثیر منفی بر نیروی کار و اشتغال آنان، تحمیل هزینه های اقتصادی بر جامعه، ارتکاب اعمال مجرمانه و تاثیر منفی بر امنیت حاشیه شهر کرج اشاره نمود.
نتیجه گیری
با عنایت به نظرات و تئوری های جرم شناسی در خصوص تاثیر محیط بر ارتکاب جرائم و با توجه به این که اکثریت اتباع خارجی حاضر در کرج، در حاشیه شهر کرج ساکن می باشند، به دلیل تراکم جمعیت و ضعف زیرساخت های فرهنگی اجتماعی در این مناطق از یک سو و وضعیت ضعیف اقتصادی و نرخ بالای بیکاری در خانواده های ساکن این مناطق از سوی دیگر، زمینه ارتکاب بزه افزایش می یابد و کثرت حضور اتباع بیگانه غیرقانونی و سکونت آنان در حاشیه شهر کرج که به دلیل فقدان هویت کمتر امکان کنترل و نظارت بر رفتار آنان وجد دارد می تواند به عنوان عامل محیطی در افزایش رفتار مجرمانه به شمار آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!