پیش بینی دبی با استفاده از تحلیل سری های زمانی با مدل SARIMAدر شرایط خشکسالی مطالعه موردی: ایستگاه دبی سنجی پیرسلمان در رودخانه جامیشان

پیام:
چکیده:
تامین نیاز های آبی به دلیل کاهش منابع آب و افزایش جمعیت به مراتب مشکل‏تر و محدودتر از گذشته است. از سویی کاهش نزولات جوی و محدودیت شدید منابع آب، ضرورت پیش بینی بارش و دبی ناشی از آن را در بازه‏ های زمانی ماهانه و سالانه در مقیاس حوضه آبریز و زیرحوضه‏ های آن را دو چندان می‏نماید. اساس این کار ارزیابی جوی و پیش بینی بارندگی در سری‏ های زمانی است. یکی از فرضیات کلیدی در سری‏ های زمانی ایستا بودن آنها است. با این وجود، بسیاری از سری‏ های هیدرولوژیکی بنا به دلایل مختلف مانند روند، پرش و تناوب ناایستا هستند. هدف از این پژوهش ارزیابی ایستایی سری زمانی بارندگی به منظور انتخاب مناسب‏ترین مدل جهت پیش‏بینی دبی جریان رودخانه جامیشان در ایستگاه آب‏سنجی پیرسلمان بود. حوضه جامیشان در شمال‏شرقی استان کرمانشاه در بالادست رودخانه دینور قرار دارد. به این منظور داده های بارندگی ماهانه در یک دوره 25 ساله (1365-1390) استفاده شد. از آنجایی که سری زمانی ناایستا است و عوامل ناایستایی آن حذف نگردید در نهایت پارامترهای مدل غیر فصلی SARIMA با استفاده از نرم افزار MINITAB  جهت پیش‏بینی باران ماهانه محاسبه گردید. برای صحت سنجی  مدل از معیار نرمال بودن و مستقل بودن باقی مانده ها استفاده شد و در نهایت مقادیر دبی رودخانه پیر سلمان به کمک مدل 12(3,0,1)×(3,0,1)SARIMA  نسبت به مدل‏ های دیگر با داشتن میانگین خطای کمتر در پیش‏ بینی برآورد گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1967591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!