بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر وقوع حوادث رانندگی در شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر حوادث رانندگی در میان شهروندان شهر تهران موردمطالعه قرار گرفته است؛ بنابراین پژوهش حاضر به دنبال پاسخ گویی به این سوال برآمده که مهم ترین عامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر حوادث رانندگی کدام است؟ در ارتباط با موضوع پژوهش و چهارچوب نظری عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر حوادث رانندگی، متناسب با دیدگاه های تلفیقی کاکرهام و پیر بودریو در حوزه جامعه شناسی فرهنگی به مطالعه مهم ترین عامل فرهنگی یعنی سبک زندگی و مهم ترین عامل اجتماعی یعنی پایگاه اجتماعی بر حوادث رانندگی در مدل نظری موردمطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش، شناسایی اثر پایگاه اقتصادی – اجتماعی و سبک زندگی بر حوادث رانندگی می باشد.
روش
روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده که با استفاده از روش توصیفی و تبیینی به تجزیه وتحلیل داده ها می پردازد. مقدار آلفای کرونباخ برای متغیرهای پژوهش یعنی پایگاه اجتماعی، سبک زندگی و مولفه های سبک زندگی بالای 70 درصد بوده است که بیانگر اعتبار و روایی بسیار مناسب برای متغیرهای مفهومی پژوهش است.
یافته ها و نتایج
نتایج آزمون دوجمله ای در ارتباط با اثر پایگاه اقتصادی – اجتماعی افراد بر حوادث رانندگی نشان می دهد که سطح معنی داری و خطای زیر 1 درصد و سطح اطمینان 99 درصد بیانگر تاثیر پایگاه اقتصادی – اجتماعی افراد بر حوادث رانندگی است. همچنین نتایج آزمون دوجمله ای در ارتباط با اثر سبک زندگی بر حوادث رانندگی نشان می دهد که سطح معنی داری بالای 5 درصد بیانگر عدم تاثیر سبک زندگی بر حوادث رانندگی است؛ بنابراین نتایج کلی پژوهش نشان می دهد که عوامل اجتماعی و فرهنگی بر حوادث رانندگی اثر معناداری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!