ارزشیابی عملکرد مدیران پرستاری بیمارستان های شهر ساری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مدیران پرستاری نقش بسزایی در افزایش کیفیت زندگی کاری، رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران و رضایت بیماران دارند. عملکرد مدیران پرستاری برای حصول اطمینان از انجام صحیح وظایف، باید به صورت دوره ای ارزشیابی شود. این پژوهش با هدف ارزشیابی عملکرد سرپرستاران بیمارستان های شهر ساری انجام شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی است که در سال 1396 انجام شد. در این پژوهش، 108 نفر از سرپرستاران هفت بیمارستان شهر ساری به صورت سرشماری شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامه محقق ساخته بوده که عملکرد سرپرستاران بیمارستان ها را در هشت حیطه تصمیم گیری، برنامه ریزی، سازمان دهی، هماهنگی، رهبری، ارتباطات، بودجه بندی و کنترل به صورت خوداظهاری می سنجد. از نسخه 21 نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
میانگین امتیاز عملکرد مدیران پرستاری بیمارستان های شهر ساری برابر با3/84 از 5 امتیاز (خوب) بود. سرپرستاران در سازمان دهی (4/12)، رهبری (3/95) و تصمیم گیری (3/94) بیشترین و در بودجه بندی (3/26)، هماهنگی (3/79) و برنامه ریزی (3/81) کمترین امتیاز را کسب کردند. حدود 71 درصد موفقیت مدیران پرستاری در انجام وظایف مدیریتی به وظایف کنترلی آن ها بستگی داشت. در این مطالعه، بین عملکرد سرپرستاران با گذراندن دوره آموزشی مدیریتی (p=0/01) رابطه معنی دار مشاهده شد. نتیجه گیری کلی:  مدیران پرستاری بیمارستان های شهر ساری در انجام وظایف مدیریتی از نظر خودشان عملکرد خوبی داشتند. ارزشیابی عملکرد مدیران پرستاری، شناسایی نقاط ضعف و قوت و ارائه بازخورد به آن ها نقش بسزایی در بهبود عملکرد بخش های بالینی بیمارستان ها دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!