تاثیر روشهای مختلف خشک کردن بر کمیت و کیفیت مواد موثره سرخارگل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
جنس اکیناسه که معمولا با نام سرخارگل بنفش شناخته می شود یک گیاه دارویی مهم است که قرن ها به طور معمول به عنوان درمان سرماخوردگی، سرفه، برونشیت، عفونت های تنفسی فوقانی و برخی التهابات مورد استفاده قرار میگیرد. این مطالعه به منظور بررسی اثر شش روش مختلف خشک کردن برای به دست آوردن بیشترین ماده موثره انجام شد.
روش تحقیق
برای تعیین تاثیر روش های خشک شدن بر میزان و کیفیت مواد موثره، نمونه ها در شش روش خشک کردن (خورشید، سایه، گلخانه و خشک کردن صنعتی در دمای 50 درجه سلسیوس، 60 درجه سانتی گراد و 80 درجه سانتی گراد) خشک شدند. مواد موثره نمونه ها با روش اولترا سونیک با امواج مافوق صوت استخراج گردیده و مقادیر مشتقات کافئیک اسید ، آلکامیدها (8 و 9) با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا و مقدار ترکیبات فنل کل گیاه با دستگاه اسپکتروفتومتری اندازه گیری شدند.
نتایج و بحث
نتایج نشان داد که نمونه های خشک شده در گلخانه با پوشش پلاستیکی دارای بیشترین مقادیر کلروژنیک اسید (3.180 میلیگرم بر گرم در ماده خشک)، اکیناکوزید ( 4.29 میلیگرم بر گرم در ماده خشک)، سیناریک اسید ( 1.55 میلیگرم بر گرم در ماده خشک) و محتوای فنل کل (363 میلیگرم بر گرم در ماده خشک) میباشند. همچنین نمونه های خشک شده در سایه دارای بالاترین مقادیر کافتاریک اسید (25.8 میلیگرم بر گرم در ماده خشک)، شیکوریک اسید (36.57 میلیگرم بر گرم در ماده خشک) و آلکامیدها (361.1 میکروگرم بر گرم در ماده خشک ) میباشند.
توصیه کاربردی
به طور کلی با توجه به نتایج این تحقیق میتوان اظهار نمود که خشک کردن با استفاده از گلخانه با پوشش پلاستیکی و خشک کردن در سایه برای بدست آوردن بالاترین مقدار ترکیبات مواد موثره در سرخارگل مناسب می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
115 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1973372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!